Ο δήμαρχος Ηγουμενίτσας, Ιωάννης Λώλος, μίλησε στο kedenews για τις προοπτικές που ανοίγονται για το δήμο, την ολοκλήρωση υποδομών και έργων, τα οποία θα μεγιστοποιήσουν το τουριστικό προϊόν της περιοχής, ενώ πήρε θέση και για την παραχώρηση του λιμανιού σε ιδιώτη.
Η πόλη σας, η Ηγουμενίτσα με το λιμάνι της, είναι η Πύλη της χώρας μας προς και από την Ευρώπη. Ποιες προοπτικές διανοίγονται για το Δήμο σας από το συγκριτικό αυτό πλεονέκτημα;Η Ηγουμενίτσα, λόγω της γεωστρατηγικής της θέση ως Βορειοδυτική πύλη της χώρας προς και από την Ευρώπη, αλλά και ως σημαντικότατο λιμάνι στο δίκτυο των Αδριατικών λιμένων, έχει τη δυνατότητα διεκδίκησης αξιόλογης παρουσίας στα Διευρωπαϊκά δίκτυα συνδυασμένων μεταφορών, αποτελώντας το συνδετικό κρίκο της Ανατολής με τη Δύση, και της Ευρώπης με την Ασία. Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση είναι η ολοκλήρωση των λιμενικών υποδομών με τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου, το οποίο θα δώσει ουσιαστική ώθηση στην Περιφερειακή, αλλά και κεντρική ανάπτυξη.
Με την παράλληλη οργάνωση της κρουαζιέρας, μέσω της δημιουργίας κινήτρων προσέλκυσης περισσότερων πλοίων, και με την ολοκλήρωση των διαδικασιών κατασκευής της μαρίνας Ηγουμενίτσας, θα μεγιστοποιηθεί το τουριστικό προϊόν της περιοχής μας προς όφελος της τοπικής ανάπτυξης και οικονομίας. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε, ότι ο δήμος μας, πέρα από σημαντικότατος λιμένας, αποτελεί και έναν ελκυστικό τουριστικό προορισμό με μια μεγάλη ακτογραμμή και με δυνατά brandnames, όπως τα Σύβοτα, η Πέρδικα και Πλαταριά. Αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, ναοί και ασκηταριά, γαλαζοπράσινες παραλίες, φυσικά αξιοθέατα, τοπικά προϊόντα (ελιές, τυροκομικά, κρέας, αρωματικά φυτά, μέλι κ.λ.π.) υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας και παραδόσεις και τελετουργικά που φτάνουν πίσω στην εποχή του Ομήρου, αποτελούν ξεχωριστή εμπειρία για όλους τους επισκέπτες του δήμου μας.
Εκτιμώ λοιπόν ότι οι προοπτικές που ανοίγονται για το δήμο Ηγουμενίτσας είναι μεγάλες, αφού βέβαια ολοκληρωθούν οι αναγκαίες υποδομές και υπάρξει η δυνατότητα παροχής ποιοτικών υπηρεσιών, όπως η ολοκλήρωση έργων προστασίας του περιβάλλοντος, δίκτυα αποχέτευσης, διαχείριση απορριμμάτων, δίκτυα ύδρευσης, και φυσικά δίκτυα αστικών αναπλάσεων με ποδηλατοδρόμους και πεζόδρομους.
Ποια είναι η θέση σας για την επικείμενη παραχώρηση του λιμανιού;
Η θέση μας είναι ξεκάθαρη και έχει να κάνει με την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει σχετικά, και που δείχνει με όλους τους τρόπους ότι το κράτος ως επενδυτής έχει αποτύχει. Είμαστε λοιπόν, υπέρ της παραχώρησης σε ιδιώτη, με ξεκάθαρους όμως όρους και προϋποθέσεις, και με το δήμο να συμμετέχει στο σχήμα και να είναι δέκτης αντισταθμιστικών. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι τα ιδιωτικά κεφάλαια είναι εκείνα που θα δώσουν την απαραίτητη ώθηση προς την ολοκλήρωση των υποδομών και την οργάνωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και αυτά που θα δώσουν υπεραξία στην περιοχή, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και πολλαπλάσια οικονομικά οφέλη για την τοπική κοινωνία.
Ποια η θέση του δήμου σας για τη χερσαία ζώνη;Πάγια θέση του Δήμου μας είναι ό,τι δεν εξυπηρετεί λιμενικές δραστηριότητες, πρέπει να αποδοθεί στην τοπική κοινωνία. Πρόκειται για μια θέση μας - κόκκινη γραμμή, βάσει της οποίας γίνονται όλες οι διαπραγματεύσεις και πιστέψτε με είναι αρκετά δύσκολες. Για να σας δώσω μια εικόνα, σήμερα εντός χερσαίας ζώνης λιμένα βρίσκονται παραλίες, το πνευματικό κέντρο του δήμου, δρόμοι ζωτικής σημασίας για την πόλη, πάρκα, ποδηλατόδρομος και πολλά ακόμη. Είναι λοιπόν λογικό και αυτονόητο να επιθυμούμε αυτές οι περιοχές να εξαιρεθούν οριστικά από την γκρίζα διαχειριστική κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα, με τον πρώτο λόγο να έχει μια ανώνυμη εταιρεία, στην οποία καλώς ή κακώς, το χειρισμό θα τον έχει ιδιώτης.
Πρόσφατα ο Δήμος σας εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ για την αντικατάσταση οκτώ παλαιών και κοστοβόρων οχημάτων, με έξι νέα ενεργειακά αποδοτικά. Υπάρχουν στα πλάνα σας κι άλλες δράσεις που να στοχεύουν στην προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση πόρων;Η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί για εμάς στρατηγική επιλογή. Μια επιλογή που σταδιακά μετουσιώνεται σε έργα που στόχο έχουν να μειώσουν σημαντικά το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα. Μέσω της ΔΕΥΑ Ηγουμενίτσας δημοπρατήσαμε και μπαίνουμε σε τροχιά ολοκλήρωσης το έργο «Συλλογής, μεταφοράς, επεξεργασίας και διάθεσης λυμάτων για την εξυπηρέτηση των οικισμών Συβότων, Πλαταριάς, Περδίκας, και Αρίλλα Δήμου Ηγουμενίτσας», προϋπολογισμού 37 εκατομμυρίων ευρώ, η λειτουργία του οποίου θα θωρακίσει περιβαλλοντικά το μοναδικής ομορφιάς παραλιακό μέτωπο του δήμου μας. Παράλληλα υλοποιούμε αρκετά έργα διευθέτησης των ρεμάτων, που στοχεύουν στην προστασία του οικοσυστήματος από τα πλημμυρικά φαινόμενα, που κατά κύριο λόγο προκαλούνται από ανθρώπινες αυθαιρεσίες.
Επιπλέον υλοποιήσαμε το Σχέδιο Διαχείρισης Βιώσιμης Ενέργειας, με το οποίο αποτυπώσαμε την υφιστάμενη κατάσταση και ιεραρχήσαμε τις παρεμβάσεις μας σε κτίρια, οχήματα και
δραστηριότητες του Δήμου με την πλέον χαμηλή ενεργειακή απόδοση. Στο πλαίσιο του Σχεδίου αυτού, εντάξαμε στο ΕΣΠΑ την ενεργειακή αναβάθμιση του μεγαλύτερου και πλέον ενεργοβόρου σχολικού κτιριακού συγκροτήματος του Δήμου, προϋπολογισμού περίπου 1,8 εκατομμυρίων ευρώ.
Ακόμη, πέραν της αντικατάστασης των οκτώ οχημάτων που προαναφέρατε, ως δήμος επιθυμούμε την αντικατάσταση και άλλων οχημάτων με ηλεκτρικά οχήματα ή οχήματα φιλικότερα προς το περιβάλλον, με ιδίους πόρους. Ακόμα και στο έργο με τίτλο «Επανάχρηση-μετατροπή κτιρίου ΕΙΝ σε πολυδύναμο πολιτιστικό χώρο δήμου Ηγουμενίτσας», προϋπολογισμού περίπου 4 εκατομμύριων ευρώ, οι κύριες δράσεις αφορούν στην ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου.
Ως δήμος λοιπόν, αξιοποιούμε κάθε δυνατή χρηματοδότηση, προκειμένου να γίνουν παρεμβάσεις με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, οι οποίες όμως παράλληλα θα επιφέρουν και σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Ποιο είναι το έργο που θέλετε να κάνετε και να σας θυμάται ο κόσμος γι’ αυτό;
Όταν ολοκληρωθεί και η δεύτερη θητεία μου στο Δήμο Ηγουμενίτσας, θα ήθελα να μπορώ να νιώθω περήφανος που έβαλα το λιθαράκι μου στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των συνδημοτών μου. Θεωρώ ότι κάποιες αλλαγές έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται ορατές. Αυτός ο στόχος βέβαια θα είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων και έργων που θα έχουν να κάνουν με αστικές αναπλάσεις μέσω της δημιουργίας χώρων πρασίνου, δικτύων ποδηλατοδρόμων και πεζοδρόμων, αλλά και υποδομών που θα αφορούν στον πολιτισμό και στην προστασία του περιβάλλοντος. Εν ολίγοις, αναμένω, καθώς θα φτάνει το τέλος της θητείας μου, και γιατί όχι και νωρίτερα, να έχουν ολοκληρωθεί τα περισσότερα έργα που προβλέπονται στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, το οποίο συνέταξε ο Δήμος μας από τους πρώτους στη χώρα, και σήμερα βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης προβλέποντας έργα.