Γιώργος Αλεξάκης: Ισχυρό σε όλο τον κόσμο το brand name Κρήτη

Με περισσότερα από πενήντα ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά προγράμματα, η Περιφέρεια Κρήτης συγκαταλέγεται στις περιφέρειες με μεγάλη απορροφητικότητα ευρωπαϊκών κονδυλίων. Ο Γιώργος Αλεξάκης, αντιπεριφερειάρχης Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων και αντιπρόεδρος στη Διάσκεψη των Παραθαλάσσιων, Παράκτιων και Νησιωτικών Περιφερειών της Ευρώπης (CRPM), μιλάει στην «kedenews» για την εξωστρέφεια, τις διεθνείς συνεργασίες και το ισχυρό brand name του νησιού διεθνώς. Παράλληλα, εξέθεσε τους επόμενους στόχους της περιφερειακής αρχής, όπως την υλοποίηση των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ και την αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Συνέντευξη στον Μιχάλη Κουφαλιτάκη

Οι αδελφοποιήσεις και η εξωστρέφεια των περιφερειών και των δήμων μέσω Δικτύων και Οργανισμών έχουν καταλυτικό ρόλο στην ενίσχυσή τους. Πόσο πιστεύετε ότι έχει ωφεληθεί η Κρήτη από τις υπάρχουσες συνεργασίες;

Η Κρήτη δραστηριοποιείται σε δεκάδες διαπεριφερειακές και διακρατικές συνεργασίες την τελευταία δεκαετία (αμέσως μετά το 2010, έτος ίδρυσης του θεσμού της αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης), συμμετέχοντας σε περισσότερα από δέκα ευρωπαϊκά δίκτυα συνεργασιών, με δυναμική εξωστρεφή δράση σε όλη την Ευρώπη, αλλά και εκτός αυτής (Αμερική, Καναδάς, Ιαπωνία, Κίνα, Αφρική). Υλοποιούμε σημαντικά (περισσότερα από 50 ανταγωνιστικά) ευρωπαϊκά προγράμματα μαζί με άλλες περιφέρειες, δήμους, ερευνητικά και ακαδημαϊκά κέντρα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, δίδοντας έμφαση σε σημαντικούς και καίριους τομείς για το νησί, όπως: Περιβάλλον - Τουρισμός - Ενέργεια - Κλιματική Αλλαγή - Κοινωνικά Θέματα - Αγροδιατροφή και Πρωτογενής Τομέας - Μετανάστευση - Κυκλική Οικονομία - Γαλάζια Ανάπτυξη κ.ά. Με τον τρόπο αυτόν, η Κρήτη έχει ωφεληθεί σε σημαντικό βαθμό -πέραν των αντίστοιχων οικονομικών εισροών-, αντλώντας καλές εμπειρίες από το εξωτερικό, προβάλλοντας τις καλές πρακτικές των φορέων του νησιού και αντιμετωπίζοντας από κοινού με τις άλλες χώρες σημαντικές τρέχουσες προκλήσεις και προβλήματα.

Η Περιφέρεια Κρήτης, σε συνδυασμό με το περιφερειακό της πρόγραμμα, υλοποιεί συντονισμένα τοπικές δράσεις και έργα προς όφελος των πολιτών και ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες, ιδιαιτερότητες και συνέργειες με τους τοπικούς φορείς στην Κρήτη. Επιπλέον, τα στελέχη των Υπηρεσιών μας αποκτούν πρόσθετη τεχνογνωσία και εξειδικευμένη εμπειρία, που στη συνέχεια αξιοποιείται περαιτέρω στην εξυπηρέτηση των πολιτών, και για την αναβάθμιση των καθημερινών υπηρεσιών όλα αυτά είναι σημαντικές ωφέλειες!

Πόσο δυνατό πιστεύετε ότι είναι το brand name «Crete» στην Ευρώπη και στον κόσμο όσον αφορά τον τουρισμό, αλλά και τις εξαγωγές τοπικών προϊόντων;

Το Crete brand name είναι ιδιαίτερα ισχυρό τόσο στην Ευρώπη όσο και παγκοσμίως. Το διαπιστώνουμε συνεχώς από τις επαφές που αναπτύσσουμε με άλλες περιφέρειες (Region to Region Relations - RRR), από τις ανταλλαγές μας με υψηλούς αξιωματούχους και στελέχη κινεζικών αντιπροσωπειών, από την τακτική μας παρουσία σε διεθνή forum, τουριστικές εκθέσεις, συνέδρια.

Κυρίως, όμως, το αποδεικνύουν οι ίδιοι οι επισκέπτες που έρχονται στο νησί μας και απολαμβάνουν διά ζώσης το brand name μας, αποτελώντας διαχρονικά τους καλύτερους πρεσβευτές μας στο εξωτερικό. Με τη διαφημιστική καμπάνια «Incredible Crete» πετυχαίνουμε την καλύτερη δυνατή και ενιαία τουριστική προβολή του νησιού μας σε διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα σε εκατοντάδες χώρες.

Επιπλέον, δημιουργήσαμε το «Κρητικό Σύμφωνο Ποιότητας», που προβάλλει και αναδεικνύει το πρότυπο της κρητικής διατροφής σε όλο τον κόσμο, καθώς και τη δυνατότητα πιστοποίησης χώρων εστίασης που προσφέρουν κρητική κουζίνα και την προαγωγή των τοπικών προϊόντων στο νησί, στην υπόλοιπη Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Με πληθώρα ανταγωνιστικών προγραμμάτων, η Περιφέρεια Κρήτης συγκαταλέγεται στις πρωτοπόρες περιφέρειες ως προς τη διεκδίκηση και υλοποίηση έργων. Ποιοι είναι οι επόμενοι μεγάλοι στόχοι σας;

Πράγματι, η Περιφέρεια Κρήτης κατέκτησε την πρώτη θέση στους δημόσιους φορείς στην Ελλάδα στη διεκδίκηση και στην αποτελεσματική υλοποίηση ανταγωνιστικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Αυτό οφείλεται στη διαρκή της ενημέρωση και δυνατή της «φωνή» στον ευρωπαϊκό χώρο, που ενδυναμώθηκε με τη λειτουργία του Γραφείου μας στις Βρυξέλλες, με τη μεθοδικότητα, τον προσανατολισμό στους σημαντικούς τομείς για το νησί μας και στον περιφερειακό σχεδιασμό και πρόγραμμά μας, καθώς και στην κατάρτιση και συνεχή επιμόρφωση των στελεχών και των υπηρεσιών μας.

Επόμενος στόχος μας, που έχει ήδη ξεκινήσει, είναι η κεφαλαιοποίηση των αποτελεσμάτων των προγραμμάτων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, η διασύνδεση με όλους τους τοπικούς φορείς για την αξιοποίησή τους, οι συνέργειες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα αλλά και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Παράλληλα, το ενδιαφέρον μας παραμένει ισχυρό για τις νέες, τρέχουσες ευρωπαϊκές στρατηγικές και νέες προσκλήσεις χρηματοδότησης για νέα έργα.

Με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη, την 4.0 Βιομηχανική Επανάσταση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό που έχουν ήδη ξεκινήσει, αλλά και την ανάγκη επανεκκίνησης της οικονομίας στη μετά Covid-19 εποχή, οι προσπάθειές μας εστιάζονται στην επικαιροποίηση του περιφερειακού σχεδιασμού, στην υλοποίηση των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (UN SDGs) και στην αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (EU Green Deal).

Υπάρχει κάποια περιφερειακή ενότητα στην οποία θα θέλατε να δώσετε περισσότερη έμφαση τα επόμενα χρόνια;

Βασική μας προτεραιότητα στην Περιφέρεια Κρήτης αποτελεί η ισόρροπη ανάπτυξη του νησιού μας από τη μία άκρη έως την άλλη. Σε κάθε πόλη, σε κάθε χωριό, στην ενδοχώρα, στην παράκτια ζώνη, στους κόμβους μεταφορών και στα σημεία εισόδου των τουριστών. Οφείλουμε να στηρίξουμε τους πυλώνες της κρητικής οικονομίας και στις τέσσερις περιφερειακές μας ενότητες, εστιάζοντας στις τοπικές ιδιαιτερότητες και τοπικές ανάγκες που διαφέρουν από την μία ενότητα στην άλλη, στις προσδοκίες και στη γνώμη των τοπικών φορέων και των παραγωγικών τάξεων με μια bottom-up διαδικασία (από τη βάση προς τα πάνω), μέσα από τη διαβούλευση και τη συνεργασία.

Βασική μας προτεραιότητα, ακόμα, είναι η ανάπτυξης ενός δικτύου συνεργειών και συνεργασιών με όλους τους παραγωγικούς κλάδους και φορείς του νησιού, στη λογική του τετραπλού έλικα της οικονομίας και καινοτομίας (Δημόσιο-Ιδιωτικός Τομέας – Ερευνητικά – Ακαδημαϊκά Κέντρα – Κοινωνία Πολιτών). Πέραν αυτών, όμως, έχουμε επιτύχει να καταστήσουμε την Κρήτη έναν ισχυρό πόλο έλξης στη Μεσόγειο, αναδεικνύοντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, τον φυσικό πλούτο, τα ήθη, τον πολιτισμό και το τοπίο σε κάθε γωνιά του νησιού μας.

*όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα kedenews

Περισσότερα σε Συνεντεύξεις