Ένας Πειραιάς που αλλάζει απ’ άκρη σ’ άκρη. Ένας Πειραιάς που από εργοτάξιο αρχίζει να παίρνει μορφή, να δημιουργεί τις υποδομές, να προσφέρει τις παροχές εκείνες για να γίνει μια σύγχρονη πόλη που θα πρωταγωνιστεί στο σύγχρονο αύριο. Το πρώτο λιμάνι της χώρας αποκτά νέα δυναμική με τα έργα ανάπλασης που υλοποιούνται απ’ άκρη σ’ άκρη, έτσι ώστε ο Πειραιώτης αλλά και ο επισκέπτης να ανακαλύπτουν τις ομορφιές της πόλης περπατώντας την.
Για τα έργα που εξελίσσονται αλλά και για το όραμά του για τον Πειραιά μιλάει στην «kedenews» ο δήμαρχος της πόλης, Γιάννης Μώραλης. Περπατήσαμε μαζί με τον δήμαρχο και είδαμε από κοντά τα σημεία της ανάπλασης. Από τον «πύργο του Σκυλίτση» -όπως τον ξέρουν οι παλιοί-, μέχρι την κρουαζιέρα και το Μικρολίμανο.
Ρεπορτάζ: Μαύρα Σαραντοπούλου
«Αλλάζει προς το καλύτερο»«Βρισκόμαστε σε ένα εμβληματικό σημείο του Πειραιά, μπροστά από τον πύργο, απέναντι από τη μεγάλη εκκλησία της Αγίας Τριάδας και δίπλα από το μέγαρο του ΝΑΤ. Ένα σημείο κεντρικού ενδιαφέροντος στο κέντρο της πόλης, στο λιμάνι του Πειραιά. Ναι, αλλάζει ο Πειραιάς και αλλάζει προς το καλύτερο. Δεν θεωρώ πως οφείλεται στη δημοτική αρχή Μώραλη, για να είμαστε ειλικρινείς. Οφείλεται στο ότι η δημοτική αρχή άρχισε να αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που υπήρχαν πάντα και υπάρχουν στον Πειραιά.
Ο δήμος του Πειραιά είναι το μεγάλο λιμάνι της χώρας. Με ό,τι αυτό συμπαρασύρει. Με τη γαλάζια οικονομία, τη ναυτιλία, μια πόλη με μεγάλο απόθεμα πολιτισμικής κληρονομιάς και ιστορίας. Με μια ακτογραμμή που όταν αναπλαστεί θα γίνει η μεγαλύτερη και καλύτερη βόλτα της Αττικής. Ένας χώρος αυξημένης εστίασης, που έχει όμως και περιοχές που ήταν άγονες και προσπαθούμε να τους δώσουμε ζωή και σιγά-σιγά τα καταφέρνουμε» τονίζει ο δήμαρχος.
Άγιος Διονύσιος και ΠαπαστράτοςΠειραιάς, όμως, δεν είναι μόνο ό,τι φαίνεται γύρω από το λιμάνι και δεν είναι μόνο το κέντρο της πόλης. Πειραιάς είναι και ο Άγιος Διονύσιος και οι οριζόντιοι δρόμοι πάνω από τον ηλεκτρικό σταθμό. Η περιοχή του Παπαστράτου δηλαδή, με τα μηχανουργεία και τις παλιές βιοτεχνίες.
«Σε αυτά τα σημεία υπάρχει πια ουσιαστική παρέμβαση. Στις περιοχές του Αγίου Διονυσίου και στα παλιά κτίρια της Παπαστράτος έχουμε ιδιωτικές επενδύσεις, όπου πλέον έχουν εξελιχθεί σε επιχειρηματικά κύτταρα. Ήδη μετράμε πάνω από 5.000 εργαζομένους τα τελευταία δύο χρόνια, όταν εκεί δεν υπήρχε καμία επιχείρηση ανοιχτή παρά τα παλιά μηχανουργεία και βιοτεχνίες που θέλουμε να διατηρήσουμε και που έμειναν μετά την αποβιομηχάνιση της περιοχής. Άρα ναι, θεωρώ και εγώ πως η πόλη αλλάζει προς το καλύτερο» εξηγεί.
Ο κοιμώμενος γίγαντας ξυπνά…Αυτή τη στιγμή η αξιοποίηση του Πύργου του Πειραιά θεωρείται η ναυαρχίδα των έργων που έχει στο πρόγραμμά της η δημοτική αρχή. Το δεύτερο υψηλότερο κτίριο στην Ελλάδα μετά τον Πύργο των Αθηνών, αναξιοποίητο από το 1973 μέχρι τώρα. Ο λεγόμενος πύργος-«φάντασμα», που λένε πολλοί Πειραιώτες, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια θα φωτιστεί ξανά.
«Στην πρώτη προεκλογική μου εκστρατεία το 2014, εμείς δηλώναμε πως τον πύργο θα τον κατεδαφίσουμε. Διότι είχαμε υιοθετήσει τον αστικό μύθο ότι ο πύργος γέρνει, ότι μπάζει και ότι έχει στατικό πρόβλημα και ότι δεν μπορούσε να αξιοποιηθεί. Όταν το μελετήσαμε την πρώτη χρονιά, είδαμε ότι ο πύργος είναι μια χαρά και πως χρειάζεται μια στατική ενίσχυση, όπως όλα τα παλιά κτίρια της περιοχής. Πραγματοποιήσαμε έναν άρτιο διαγωνισμό, προσφάτως η διαδικασία εγκρίθηκε και από το Ελεγκτικό Συνέδριο χωρίς καμία παρατήρηση, και μέσα στις επόμενες 20 ημέρες υπογράφουμε τη σύμβαση με τρεις πολύ μεγάλες εταιρείες» αποκαλύπτει ο Γιάννης Μώραλης.
Ο… κοιμώμενος γίγαντας ξυπνά και πλέον ανακατασκευάζεται. Θα μετασχηματιστεί σε ένα σύγχρονο κτίριο με ενεργειακή απόδοση, περιβαλλοντικά ελεγμένο. Οι τρεις πρώτοι όροφοι θα εμπεριέχουν καταστήματα, ενώ στους υπόλοιπους θα στεγαστούν τα πιο σύγχρονα γραφεία του Πειραιά. Επίσης, στους υψηλούς ορόφους θα δημιουργηθεί ένα εστιατόριο με 360 μοίρες θέα. Θα έχει χρήσεις πολεοδομικού κέντρου, άρα οι ανάδοχοι θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε διάφορες μικτές χρήσεις.
«Και, βεβαίως, εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Ο δήμος θα έχει να λαμβάνει 1.150.000 έσοδα από το μίσθωμα και, φυσικά, ανάπλαση όλης της περιοχής. Άρα, το τρίπτυχό μας είναι θέσεις εργασίας, να ενισχυθούμε οικονομικά, να αναπτυχθούμε με σεβασμό στο περιβάλλον και στους κατοίκους του Πειραιά» υπογραμμίζει ο δήμαρχος Πειραιά.
Το τραμ το… τελευταίο
Η επαναφορά του τραμ στον Πειραιά θεωρείται πολύ δύσκολη ιστορία. «Μια πονεμένη ιστορία» μας λέει ο Γιάννης Μώραλης και συνεχίζει: «Ακόμη δεν έχει λειτουργήσει για να δούμε κατά πόσο βοηθά στην κυκλοφορία της πόλης. Λειτούργησε προεκλογικά, έγιναν κάποια δοκιμαστικά δρομολόγια, ωστόσο πιστεύουμε μέσα στο επόμενο δίμηνο να ξεκινήσει. Η πόλη ταλαιπωρήθηκε πάρα πολύ. Ένα έργο που ήταν να παραδοθεί το 2015, και είμαστε στο 2020 και δεν έχει ξεκινήσει ακόμη. Άρα, αντιλαμβάνεστε την ταλαιπωρία που έχει βιώσει η πόλη, οι επιχειρήσεις και οι κάτοικοι.
Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να κοιτάμε το μέλλον. Πιστεύω πως και το τραμ έως έναν βαθμό θα βοηθήσει στην καλύτερη κινητικότητα της πόλης. Βεβαίως, το μεγάλο έργο που περιμένουμε όλοι είναι το μετρό, το οποίο πιστεύουμε ότι πραγματικά θα δώσει μια ανάσα στην πόλη, εξυπηρετώντας χιλιάδες κόσμο. Μας λένε ότι είναι σε μια τελική ευθεία και πως μέχρι αρχές του 2022 θα λειτουργεί. Ας είναι, αλλά να μην υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση, διότι με την ανάπτυξη που υπάρχει στο λιμάνι, αν τα έργα υποδομών δεν επιταχυνθούν να τελειώσουν και αν δεν γίνουν και άλλα, θα έχουμε μεγαλύτερη κυκλοφοριακή ασφυξία στην πόλη του Πειραιά.
Άρα, πρέπει να τελειώσουν αυτά και να ξεκινήσουν και άλλα που ο δήμος ζητάει από την κυβέρνηση, όπως είναι η υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από το Φάληρο μέχρι το λιμάνι, για να δώσουμε κυκλοφοριακή ανάσα στο μεγάλο λιμάνι της χώρας».
Κρουαζιέρα
«Είναι η μεγάλη επένδυση που γίνεται στο λιμάνι του Πειραιά, με τα καλά και τα κακά της, με τα θετικά και τα δύσκολα που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε, και είμαστε παρόντες και έτοιμοι».
Όσοι ζουν στον Πειραιά και όσοι δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στα όριά του, ξέρουν καλά πως πρόκειται για ακόμη ένα δύσκολο εγχείρημα.
«Η αλήθεια είναι ότι η κρουαζιέρα δεν έχει αποδώσει στον Πειραιά αυτά που περιμέναμε. Δεν βλέπουμε ανταγωνιστικά την Αθήνα, ωστόσο, εάν ο Πειραιάς δεν γίνει home port, δηλαδή λιμάνι εκκίνησης, αφετηρίας κρουαζιέρας, δεν θα καταφέρουμε αυτό που ονειρευόμαστε. Υπάρχουν κάποια πλοία που έχουν ξεκινήσει, όμως οι τουρίστες δεν προλαβαίνουν να κατέβουν στον Πειραιά. Θα πάνε στην Ακρόπολη -και έτσι πρέπει- και ενδεχομένως εάν δεν υπήρχε η Ακρόπολη δεν θα είχαμε κρουαζιέρα στον Πειραιά. Ωστόσο, πρέπει να δούμε πώς οι τουρίστες μετά την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης θα παραμείνουν στην πόλη μας. Εάν γίνουμε λιμάνι home port, ο τουρίστας θα παραμένει στον Πειραιά δύο με τρεις διανυκτερεύσεις» επισημαίνει ο δήμαρχος Πειραιά.
Το ιστορικό επέκτασης της κρουαζιέρας
Για την ιστορία, να θυμίσουμε πως το 2006 ο -δημόσιος τότε- ΟΛΠ προέβλεψε μια επέκταση στο νότιο τμήμα, έξι θέσεων, για έξι δηλαδή κρουαζιερόπλοια. Το 2016 υπεγράφη η διαχείριση του λιμανιού από την κινεζική εταιρεία COSCO με διακρατική συμφωνία. Το Ελληνικό Δημόσιο επέβαλε στη συμφωνία να γίνει επέκταση της κρουαζιέρας δύο επιπλέον θέσεων.
«Υπάρχει πολύ μεγάλη αναστάτωση στην πόλη με τις βυθοκορήσεις» επεξηγεί ο Γιάννης Μώραλης, προσθέτοντας: «Ωστόσο, να πούμε πως τα έργα είναι αδειοδοτημένα και περιβαλλοντικά ελεγμένα. Αντιλαμβάνεστε πως ως δήμαρχος της πόλης εκεί που μπορώ να σταθώ είναι στα δημόσια έγγραφα. Στο τελευταίο περιβαλλοντικό συμβούλιο πριν από λίγες ημέρες, υπήρχε η ανακοίνωση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Περιβάλλοντος που έλεγε πως το έργο είναι απολύτως αδειοδοτημένο.
Επίσης, υπάρχει μελέτη του Πολυτεχνείου από το 2018 που αναφέρει πως τα ιζήματα που λαμβάνονται από τον χώρο των βυθοκορήσεων που γίνονται στην περιοχή της Πειραϊκής είναι ελεγμένα και δεν είναι τοξικά και επικίνδυνα. Θα πρέπει λοιπόν να εμπιστευτούμε αυτές τις δύο διαβεβαιώσεις και να κινηθούμε με βάση αυτές. Αντιλαμβάνομαι την ανησυχία των κατοίκων, ωστόσο εμείς είμαστε εδώ και προασπίζουμε και τα κομμάτια τα περιβαλλοντικά και τα κυκλοφοριακά. Εμείς ζητήσαμε ορισμένα συγκεκριμένα πράγματα τα οποία μπήκαν στην απόφαση της Περιφέρειας Αττικής ως προϋποθέσεις για να εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Εγώ θέλω να βλέπω τα πράγματα αισιόδοξα. Τα έργα αυτά, αν θα φέρουν προβλήματα στην πόλη, είμαστε εδώ για να τα λύσουμε και έχουμε τον χρόνο να βρούμε αντίδοτα ώστε να στηρίξουμε την περιβαλλοντική προστασία και την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση».
ΑυτοκριτικήΩστόσο, κάνοντας την αυτοκριτική του ως θεσμικός παράγοντας, ο Γιάννης Μώραλης τονίζει πως για το ότι οι τουρίστες δεν έμειναν στην πόλη του Πειραιά φταίει ο ίδιος ο Πειραιάς: «Άρα, θα πρέπει να είμαστε πιο καθαροί, πιο λειτουργικοί, με καλύτερη κινητικότητα και πιο έξυπνη πόλη. Να μπορεί ο τουρίστας να περπατήσει στην πόλη μας.
Εκεί είναι σημαντικός ο δικός μας ρόλος. Γι’ αυτό αναπλάθουμε το Μικρολίμανο, που είναι ένας σημαντικός χώρος, κάνουμε μια διασύνδεση με τη Ζέας, με τις κεντρικές πύλες μέσω της Χαριλάου Τρικούπη και συνδέουμε τα δύο λιμάνια περνώντας από το αρχαιολογικό μουσείο και καταλήγοντας στο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδας, αναδεικνύοντας έτσι τον πολιτισμό και την ιστορία μας. Έχουμε ήδη χρηματοδότηση και μελετάμε την ανάπλαση της Πειραϊκής, ώστε επιτέλους να ανοίξει ο αρχαιολογικός χώρος και να γίνει επισκέψιμος. Άρα κινούμαστε με ένα master plan για την πόλη το οποίο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Είναι τέλειο; Προφανώς όχι. Γίνονται όλα στον χρόνο που πρέπει; Προφανώς όχι. Όμως εργαζόμαστε με βάση τους ελληνικούς νόμους, με τη γραφειοκρατία που υπάρχει και με τους ρυθμούς που κινούνται όλα και νομίζω πως σιγά-σιγά επιτυγχάνουμε πράγματα.
Τόσα χρόνια βλέπαμε τον πύργο-φάντασμα, τώρα σε τρία χρόνια θα δούμε ένα σύγχρονο κτίριο. Θα δούμε ένα Μικρολίμανο που είναι περπατήσιμο, μια Πειραϊκή που θα μπορούν και αυτή να την περπατήσουν, θα δούμε τη διασύνδεση των δύο λιμανιών και σιγά-σιγά θα φτιάξουμε μια τέτοια πόλη ώστε να μπορούμε να απαιτούμε από τον τουρίστα να μείνει εδώ και να διαθέσει τα χρήματά του.
Κι αυτό θα είναι αποτέλεσμα συνολικής προσπάθειας. Μαζί με τα επιμελητήρια, τις παραγωγικές τάξεις, την περιφέρεια, το Δημοτικό Συμβούλιο, οι παραγωγικοί φορείς, οι αθλητικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι. Είμαστε όλοι σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Το παλεύουμε προσπαθούμε και νομίζω πως ενωμένοι προχωράμε προς τα σωστά βήματα».
«Επικοινωνιακό εργαλείο για όλη την Αυτοδιοίκηση η “kedenews”»Τέλος, ο δήμαρχος υπογραμμίζει τον ρόλο της εφημερίδας μας ως εργαλείου ανάδειξης των προσπαθειών και των έργων του 1ου και 2ου βαθμού της Αυτοδιοίκησης: «Και οι δικές σας προσπάθειες μέσα από την εφημερίδα σας, την “kedenews”, είναι μια προσπάθεια για την ίδια την Αυτοδιοίκηση, ώστε να προβληθεί η δουλειά όλων στην Αυτοδιοίκηση. Ξέρετε, η Αυτοδιοίκηση στάθηκε στην πρώτη γραμμή και στο προσφυγικό και στην οικονομική κρίση και στην κρίση της πανδημίας. Και πρέπει να έχει επικοινωνιακά εργαλεία να αναδείξει τη δουλειά της, γιατί, καλώς ή κακώς, τα πολύ μεγάλα μέσα ασχολούνται με τις αποφάσεις της κεντρικής διοίκησης και όχι με τις αποφάσεις του 1ου βαθμού Αυτοδιοίκησης. Και είναι κρίμα, γιατί όλοι οι δήμαρχοι καταβάλλουμε προσπάθεια και είμαστε στην πρώτη γραμμή σε κάθε πρόβλημα. Και θέλουμε να έχουμε φωνή».Το ιστορικό ΜικρολίμανοΤο ιστορικό Μικρολίμανο είναι ένα από τα ωραιότερα σημεία του Λεκανοπεδίου Αττικής, ένα σημείο που μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης και για Έλληνες και για ξένους τουρίστες, αρκεί να γίνει η επιθυμητή -απ’ όλη την πόλη- ανάπλαση.
«Η ανάπλαση αυτή θεωρείται άλλη μία παθογένεια του Πειραιά, δεδομένου ότι θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και δεκαετίες. Το βάλαμε μπροστά το 2015. Πλέον υπάρχει και ανάδοχος και το έργο ξεκινά σιγά-σιγά και σε λίγο θα δείτε μια διαφορετική περιοχή από αυτήν που βλέπετε τώρα.
Αυτό που θέλουμε να καταφέρουμε είναι να μπορεί ο Πειραιώτης αλλά και ο επισκέπτης να την περπατά την περιοχή. Αν κάνετε τώρα μια βόλτα, δεν μπορείτε να την περπατήσετε. Ο χώρος της παραλίας έχει καταληφθεί από πέργολες. Όταν ανέλαβα το 2014, βρήκα οριστικά πρωτόκολλα κατεδάφισης. Καταφέραμε να διασώσουμε και το επιχειρείν της πόλης μας και τις θέσεις εργασίας παίρνοντας παρατάσεις ώστε να ολοκληρωθεί η μελέτη μας. Ήρθε η ώρα να γίνει η ανάπλαση. Υπάρχει το πρόβλημα της πανδημίας, που έχει χτυπήσει την εστίαση, αλλά θα το ξεπεράσουμε, και από Οκτώβρη και μετά τα έργα θα προχωρήσουν με μεγάλη ένταση» ξεκαθαρίζει.
«Τελείως διαφορετική περιοχή»«Θα είναι μια τελείως διαφορετική περιοχή, χωρίς παρκάρισμα, ήπιας κυκλοφορίας με μία λωρίδα, με πιο μεγάλα πεζοδρόμια, με νέα φωτιστικά. Με πλάτος στην παραλία για να περπατά ο κόσμος, με παγκάκια, με υπογειοποίηση καλωδίων. Θα κάνουμε ό,τι πρέπει για να αναδείξουμε αυτή την ομορφιά.
Και νομίζω πως η ανάπλαση θα κριθεί όχι από την κατασκευή, αλλά από τη μετέπειτα λειτουργία. Δηλαδή κάτοικοι, επιχειρηματίες, αθλητικά σωματεία και ο δήμος να συνεργαστούμε άρτια ώστε ο καθένας να κάνει σωστά τη δουλειά του. Για να πετύχουμε την κατάλληλη ισορροπία, διότι είναι ένας χώρος εστίασης, τουριστικού ενδιαφέροντος, αθλητισμού, αλλά και ένας χώρος κατοικιών. Όλα αυτά πρέπει να συνυπάρξουν με αρμονία και αυτή είναι η προσπάθειά μας. Ξέρετε, πάντα στην αρχή υπάρχει ένας φόβος, ωστόσο είμαι σίγουρος πως θα λειτουργήσει ευεργετικά για το σύνολο», σύμφωνα με τον δήμαρχο Πειραιά.
«Περήφανοι Πειραιώτες»
Ο Γιάννης Μώραλης δεν παρέλειψε να μας μιλήσει για το πώς ονειρεύεται τον Πειραιά, για το όραμά του ως ο… καπετάνιος αυτού του «καραβιού»:
«Όταν το 2014 εμπλακήκαμε με τα δημοτικά, δεν είχαμε σχέση με τα αυτοδιοικητικά και το Δημόσιο. Ήμασταν άνθρωποι που είχαμε ασχοληθεί με τον ιδιωτικό τομέα. Αυτό που βλέπαμε πριν ασχοληθούμε ήταν ένας Πειραιάς που είχε μεγάλες ευκαιρίες και έναν κόσμο που είχε μια εσωστρέφεια.
Αυτό που ήθελα και θέλω για τον Πειραιά είναι να γίνει μια εξωστρεφής πόλη, που θα αποτελέσει τουριστικό, ναυτιλιακό, εμπορικό, επιχειρηματικό κόμβο, με πρόσημο τον άνθρωπο, με περιβαλλοντική ευαισθησία. Να νιώθουν περήφανοι οι Πειραιώτες για την πόλη τους. Να βελτιωθεί η καθημερινότητά τους. Να αναδείξουμε την ιστορία του Πειραιά. Αυτά θέλουμε να εφαρμόσουμε στην πόλη.
Στις τελευταίες εκλογές ο συνδυασμός αύξησε πολύ τα ποσοστά του. Αυτό δείχνει πως γίνεται μια συστηματική προσπάθεια για τον Πειραιά, την οποία ο δημότης αναγνωρίζει. Δεν έχω κρύψει ποτέ πως θα υπάρχουν και παραλείψεις και καθυστερήσεις και λάθη. Εάν τα σχέδιά μας υλοποιηθούν χωρίς εξωγενείς ανασταλτικούς παράγοντες, αντιλαμβάνεστε και εσείς πως σε τρία χρόνια η πόλη μας θα είναι πολύ καλύτερη. Είναι και ατομική ευθύνη του καθενός, πρώτα δική μου και μετά όλων».
«Μας ενώνει όλους ο Πειραιάς»«Με σεβασμό στο περιβάλλον και στον πολίτη. Να λειτουργούμε στην πόλη μας όπως θα λειτουργούσαμε εάν πηγαίναμε σε ένα άλλο κράτος. Με σεβασμό στην πόλη μας. Να διεκδικούμε από τη δημοτική αρχή αυτό που πρέπει, χωρίς συγκρούσεις, χωρίς κομματικό πρόσημο. Δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτε. Μας ενώνει όλους ο Πειραιάς.
Με σύστημα, με σκληρή δουλειά, με εντιμότητα και ειλικρίνεια, δουλεύουμε όλοι μαζί για το καλό του Πειραιά» το μήνυμα του Γιάννη Μώραλη.
*όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα kedenews