Κωνσταντίνος Ζέρβας: «Ο κορονοϊός προκάλεσε εθνική συνεννόηση»
Συνέντευξη του Δημάρχου Θεσσαλονίκης
στην ΕΥΑ ΜΠΑΪΡΑΚΤΑΡΗ
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας μιλάει στην «kedenews» για τη μάχη δήμου και πολιτών κατά του κορονοϊού, αλλά και για τις δυσκολίες που προκύπτουν στην προσπάθεια διαχείρισης μιας μεγάλης πόλης. Αναφέρεται, επίσης, στα έργα που πάγωσαν λόγω των μέτρων της καραντίνας, αλλά και στο μετρό Θεσσαλονίκης και στο αεροδρόμιο «Μακεδονία».
-Κύριε Ζέρβα, θεωρείτε ότι η Ελλάδα και οι πολιτικοί της αρχηγοί έδρασαν έγκαιρα στη μάχη κατά του κορονοϊού; Ποια τα λάθη που ίσως συνέβησαν κατά τη γνώμη σας;
Όλοι κρινόμαστε εκ του αποτελέσματος, και αυτή τη στιγμή κανείς δεν αμφισβητεί ότι η διαχείριση της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης ήταν εξαιρετική στη χώρα μας. Το ότι η πολιτική ηγεσία του τόπου συμβουλεύτηκε και ακολούθησε τις προτάσεις της επιστημονικής κοινότητας και το ότι ενήργησε έγκαιρα και αποφασιστικά είναι κρίσιμες παράμετροι που μας οδήγησαν στο σημερινό θετικό αποτέλεσμα. Αυτό πρέπει να της πιστωθεί και να μη θεωρείται αυτονόητη και αναμενόμενη εξέλιξη, τη στιγμή μάλιστα που δίπλα μας κράτη ανεπτυγμένα, με θεσμική ωριμότητα και επιστημονικό προβάδισμα, δεν τα έχουν καταφέρει όπως εμείς.
Εκτιμώ πως, αντίστοιχα, ένα μίνιμουμ πολιτικής συναίνεσης από τα αντιπολιτευόμενα κόμματα βοήθησε στη διαχείριση της πανδημίας και επενήργησε θετικά στο να σταλεί ένα καθαρό μήνυμα προς τον ελληνικό λαό για την αναγκαιότητα τήρησης των μέτρων. Χωρίς, από την άλλη, να αφαιρείται και το πολιτικό δικαίωμα -έως υποχρέωση- για εποικοδομητική κριτική. Σε γενικές γραμμές, όμως, το πολιτικό σύστημα απεγκλωβίστηκε από την πολωτικά αντιπαραθετική ροπή της τελευταίας δεκαετίας και έδωσε δείγματα μιας νέας εθνικής συνεννόησης, έστω στα βασικά και κρίσιμα.
-Πώς αντιμετώπισε ο λαός της Θεσσαλονίκης τα περιοριστικά μέτρα;
Οι Θεσσαλονικείς αποδείχθηκαν άνθρωποι με ευαισθησία και ευθυκρισία. Άκουσαν τις οδηγίες, συμμορφώθηκαν με τους περιορισμούς και επέδειξαν συνολικά μια υπεύθυνη στάση. Δεν σας κρύβω ότι αρχικά είχα μια ανησυχία, όμως γρήγορα αυτή έδωσε τη θέση της στην πεποίθηση πως θα τα καταφέρουμε.
Από την πρώτη στιγμή -από το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα στην Ελλάδα, που έτυχε στην πόλη μας- και εμείς ως Δήμος Θεσσαλονίκης συμβάλαμε με κάθε τρόπο σε αυτή την υπόθεση, καθώς τηρήσαμε μια στάση ενεργητική και παρεμβατική. Δεν μείναμε στο περιθώριο, λάβαμε πρωτοβουλίες και προσπαθήσαμε να βρισκόμαστε πάντα ένα βήμα μπροστά από την ανάγκη.
-Ποιες οι βασικές δυσκολίες του να είσαι δήμαρχος σε μια πόλη όπως η Θεσσαλονίκη;
Όσο όμορφη είναι η Θεσσαλονίκη, άλλα τόσα άλυτα και σωρευμένα προβλήματα έχει - τα οποία έχουν αθροιστεί στο πέρασμα των δεκαετιών. Η πόλη υστερεί δραματικά σε υποδομές και με δική της ευθύνη. Το μέγεθος, η σημασία και οι δυνατότητες της πόλης θα περίμενε κανείς να λειτουργήσαν ως καταλύτης υλοποίησης και ολοκλήρωσης ορισμένων εξ αυτών. Κι όμως, η Θεσσαλονίκη σε όλα τα τραπέζια του εθνικού προγραμματισμού μεγάλων έργων τις προηγούμενες δεκαετίες έμεινε πίσω - οι Ολυμπιακοί Αγώνες προ 20ετίας και η οικονομική κρίση προ 10ετίας αποδείχθηκαν τροχοπέδη.
Όμως -κι αυτό είναι σημαντικό- εκτιμώ ότι έχει ευθύνη και η ίδια η πόλη. Έχει ευθύνη γιατί ποτέ δεν ομονόησε σε ένα project, πάντα σύρθηκε εύκολα και χωρίς δεύτερες σκέψεις σε διχασμούς, πάντα βρίσκονταν μειοψηφίες που δεν ήθελαν, κι ακόμη και σήμερα δεν θέλουν, τα έργα υποδομής. Ποτέ δεν οργάνωσε τις προτεραιότητές της, τις επιθυμίες της, δεν διαμόρφωσε την ατζέντα της και δεν διεκδίκησε.
Τέλος, τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε μια ετεροβαρής στόχευση σε άυλες επιτυχίες, «ανοίγματα», αλλά παραμελήθηκε η καθημερινότητα. Τα απλά αλλά συνάμα τόσο βασικά ζητήματα της ασφάλειας, της καθαριότητας, του πρασίνου - αυτό που ονομάζω σχηματικά μια «ατζέντα της καθημερινότητας με στοιχειώδη ευταξία», με όλες τις πρόνοιες μιας ευρωπαϊκής πόλης. Η διοίκησή μου αυτό το λάθος θέλει να αποφύγει. Δηλαδή, όσο κι αν επιδιώκουμε μεγάλα projects, επενδύσεις, συνέργειες κ.ο.κ., άλλο τόσο θα δίνουμε με συστηματικό τρόπο τη μάχη της καθημερινότητας.
-Ποια τα βασικά έργα που θα πραγματοποιηθούν στην πόλη το επόμενο διάστημα μετά το πέρας της δύσκολης κατάστασης που βιώνουμε;
Το μετρό προχωράει, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» ευελπιστώ ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα, οι επενδύσεις στον ΟΛΘ εκτιμώ ότι δεν θα αργήσουν, η ανάπλαση της ΔΕΘ έχει μπει σε ράγες και το Μουσείο του Ολοκαυτώματος φαίνεται να ξεκολλάει από το χρόνιο τέλμα - αυτά σε ό,τι αφορά έργα, τα οποία δεν εξαρτώνται άμεσα από τον Δήμο Θεσσαλονίκης.
Στη δική μας ατζέντα έχουμε μια πλειάδα παρεμβάσεων, μικρής και μεγάλης κλίμακας. Η ανάπλαση των Στάβλων Παπάφη, η δημιουργία ξύλινου deck για τη διαπλάτυνση της παλιάς Παραλίας, η κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ στην πλατεία Ελευθερίας (και στο επίπεδο του ισογείου νέα διαμόρφωση της πλατείας), η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου (σε τέλμα πάνω από δύο δεκαετίες), καθώς και μια σειρά παρεμβάσεων σε όλες τις γειτονιές της πόλης. Ασφαλτόστρωση, φωτισμός και αστικός εξοπλισμός σε περιοχές που έχουν να δουν κατασκευαστική πρωτοβουλία του δήμου πάνω από 15 χρόνια.
Σε ό,τι αφορά το παρόν, η κεντρική μας επιδίωξη είναι η αξιοποίηση του lockdown και η κατά προτεραιότητα ολοκλήρωση εργασιών και επισκευών με μηδαμινές οχλήσεις - αυτό το έχουμε καταφέρει.
-Γιατί, πιστεύετε, οι Θεσσαλονικείς σάς εμπιστεύονται και σας εκτιμούν ως δήμαρχο της πόλης τους;
Αυτή ελπίζω να είναι η εικόνα των συμπολιτών μου στο τέλος αυτού του όμορφου ταξιδιού - να λένε οι περισσότεροι ότι η πόλη είχε δήμαρχο κάποιον που νοιάστηκε για αυτήν, που έτρεξε, προσπάθησε, εργάστηκε για αυτούς. Δεν θέλω οι Θεσσαλονικείς να νιώθουν υποδεέστεροι, εγκαταλελειμμένοι και συγκριτικά φτωχότεροι σε σχέση με την Αθήνα αλλά και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Στόχος δικός μου είναι να παραδώσω μια πόλη πολύ καλύτερη από αυτήν που παρέλαβα. Μια πόλη με ολοκληρωμένες τις μεγάλες της υποδομές, με ενισχυμένη οικονομία και θέσεις εργασίας, πιο καθαρή και με πιο ελκυστικό και λειτουργικό αστικό περιβάλλον.
Οπότε, απαντώντας στην ερώτησή σας, επιθυμώ να κερδίζω χρόνο με τον χρόνο την εκτίμησή τους - να χτίσω σταδιακά μια σχέση εμπιστοσύνης που θα μου δίνει το απαραίτητο πολιτικό έρμα και ώθηση να συνεχίσω.
-Τι πιστεύετε για την καλοκαιρινή σεζόν και τον τουρισμό;
Όλοι συνηγορούν ότι το φετινό καλοκαίρι θα είναι δύσκολο, καθώς η αβεβαιότητα κυριαρχεί και πολλές παράμετροι της τουριστικής δραστηριότητας σχετίζονται άμεσα με τη δημόσια υγεία. Από την άλλη, η ευελιξία και το επιχειρηματικό πνεύμα των Ελλήνων, το rebranding που φαίνεται να πετυχαίνει η χώρα μας μέσω της ορθολογικής διαχείρισης της πανδημίας και των θετικών αποτελεσμάτων είναι παρακαταθήκες για τον τουρισμό. Μπορεί να εξαργυρωθούν λίγο αργότερα, όμως είναι υπαρκτά πλεονεκτήματα για τη χώρα μας.
Στο ενδιάμεσο, θέλω να πιστεύω πως ο κλάδος θα στηριχθεί από την κυβέρνηση και από την Ε.Ε., καθώς αποτελεί για τη χώρα μας -κατ’ αναλογία- ό,τι η αυτοκινητοβιομηχανία για τη Γερμανία. Είναι η δική μας βαριά βιομηχανία και πρέπει να αποφευχθεί κατάρρευση και αποεπένδυση.
Εμείς ως δήμος καταρτίζουμε σχέδιο για τον τουρισμό της πόλης, καθώς και για εμάς είναι κλάδος με σημαντική συνεισφορά στην οικονομική δραστηριότητα, και ταυτόχρονα βρισκόμαστε σε διαρκή επαφή με την κυβέρνηση ώστε οι δράσεις να είναι κοινές για τη μεγιστοποίηση των ωφελειών. Ταυτόχρονα, συνομιλούμε με τους επιχειρηματίες του κλάδου και μπορώ να πω ότι υπάρχει συνεργατική διάθεση.
*Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα kedenews