Για το 2022 μεταθέτει την συζήτηση για την μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους Δήμους ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας μετατοπίζοντας τον διάλογο για το ζήτημα ένα χρόνο πριν τις εκλογές. Πρόκειται για την τελευταία δήλωσή του την ΕΡΤ, καθότι σε προηγούμενη τοποθέτησή του ενώπιον της ΚΕΔΕ είχε δηλώσει πως ο διάλογος για την μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους Δήμους θα είχε ολοκληρωθεί το 2022.
Της Μαρίας Θαλασσινού
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα καυτό ζήτημα, που είχε προκαλέσει την αντίδραση των δημάρχων, καθώς οι ίδιοι θέτουν προϋποθέσεις κεντρικής αναδιανομής του φόρου, προκειμένου ο φόρος να μεταβιβάζεται αναλογικά στους φτωχότερους δήμους, εκεί δηλαδή που οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων είναι χαμηλές ή στις περιοχές, που υπάρχει μικρός αριθμός ακινήτων.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών αφού χαρακτήρισε «σημαντική υπόθεση» την μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους ΟΤΑ Α’ Βαθμού έθεσε δυο προϋποθέσεις. Η πρώτη αφορά στην συνολική αναμόρφωση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) που εισπράττουν οι Δήμοι. Και η δεύτερη, ακολούθως, έχει να κάνει με την αύξηση των πόρων. Ο Στ. Πέτσας την προσδιορίζει ως «χρηματοδοτικό φάκελο», που θα προσδιοριστεί σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών,» ώστε «οι Δήμοι να μπορούν να απορροφήσουν τέτοιες μεταβιβάσεις, όπως είναι ο ΕΝΦΙΑ».
Βέβαια, η συζήτηση για την μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους Δήμους συνδυάζεται με την ευρύτερη συζήτηση για την φορολογική αποκέντρωση. Πρόκειται για μια συζήτηση που αναθερμάνθηκε μέσω της έκθεσης Πισσαρίδη. Στην συγκεκριμένη έκθεση προτείνεται η «σταδιακή μεταφορά του ΕΝΦΙΑ σε τοπικό επίπεδο, με αντίστοιχη προσαρμογή των μεταβιβάσεων από την κεντρική κυβέρνηση προς τους ΟΤΑ, και κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου για τους ιδιώτες». Η έκθεση Πισσαρίδη δεν παρεμβαίνει επί της ουσίας στο μείγμα και τις αναλογίες φόρων, που εισπράττονται κεντρικά από το κράτος και αποδίδονται κατά ένα μέρος στους ΟΤΑ.
Παρότι, η έκθεση Πισσαρίδη, λοιπόν, δεν μπαίνει στην ουσία των αναλογιών των αποδιδόμενων φόρων (Φόρος Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων, Φόρος Προστιθέμενης Αξίας, Φόρος Ακίνητης Περιουσίας), θέτει ως πρόβλημα το ύψος των μεταβιβάσεων προς τους Δήμους, που ενώ είναι θεσμοθετημένες, αλλά δεν αποδίδονται όπως έχουν προσδιοριστεί από το 2010 με το Νόμο του «Καλλικράτη». Ωστόσο, η έκθεση Πισσαρίδη κάνει ένα βήμα παραπέρα θέτοντας τον όρο της «αποτελεσματικότητας» στην χρήση των πόρων. Ωστόσο, αυτό που οι δήμαρχοι επισημαίνουν είναι ότι δεν μπορεί η αποτελεσματικότητα της χρήσης των πόρων να ανατρέπει την σταθερή επιχορήγηση των Δήμων από το κράτος!
Μέχρι τότε, πάντως, το αίτημα των δημάρχων είναι για αύξηση της τακτικής επιχορήγησης, με δεδομένο ότι από το 2012 έως το 2014, οι Δήμοι δέχθηκαν σημαντικές περικοπές, οι οποίες ουδέποτε έως σήμερα αντισταθμίστηκαν. Κι ενώ οι δήμοι έδωσαν την μάχη το 2020 κόντρα στον κορωνοΐο, αυτή τη στιγμή μετρούν απώλειες. Μόνο για το προηγούμενο έτος, οι απώλειες των Δήμων προσεγγίζουν τα 500 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 400 εκατ. ευρώ είναι το καθαρό έλλειμμα.
Για τη μεταφορά της είσπραξης του ΕΝΦΙΑ από τους Δήμους
Η μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους ΟΤΑ Α’ Βαθμού αποτελεί μία σημαντική υπόθεση και για να γίνει, πρέπει να υπάρξουν δύο βασικές προϋποθέσεις. Αρχικά, θα πρέπει να έχουμε σωστή συνεργασία με τους Δήμους, στο πλαίσιο μίας συνολικής αναμόρφωσης των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) που εισπράττουν οι Δήμοι, για να μπορούν να φέρουν εις πέρας τον προϋπολογισμό τους κάθε χρόνο. Είναι μία συζήτηση που θα ξεκινήσει το 2022. Στόχος μας είναι αφενός να έχουμε σωστή αναδιάρθρωση των ΚΑΠ, ώστε να υπάρχει δίκαιη κατανομή και αφετέρου, έπειτα από 12 χρόνια μείωσης των ΚΑΠ λόγω της κρίσης, ήρθε η ώρα να αυξήσουμε αυτόν τον χρηματοδοτικό φάκελο -λελογισμένα πάντα και μέσα στα όρια του προϋπολογισμού και σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών- ώστε οι Δήμοι να μπορούν να απορροφήσουν τέτοιες μεταβιβάσεις, όπως είναι ο ΕΝΦΙΑ και να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.