fbpx
Κυριακή, 28 Φεβρουαρίου, 2021
Αρχική ΕΙΔΗΣΕΙΣ Καραντίνα: Πώς επηρεάζει τις διατροφικές μας συνήθειες;

Καραντίνα: Πώς επηρεάζει τις διατροφικές μας συνήθειες;

«Ο άνθρωπος, λειτουργώντας με το ένστικτο της επιβίωσης, προσδοκά πάντα την ευχαρίστηση και τρόπους να ανταμείβει τον εαυτό του. Ένας τρόπος ανταμοιβής, ή αλλιώς πρόκλησης ευχαρίστησης, είναι η διατροφή»

Της Λυδία Μπέντρος

Με το 2020 να φτάνει πια στο τέλος του, είναι σίγουρο πως η καραντίνα έχει επηρεάσει σε πολλά επίπεδα τη ζωή των ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη. Ένας τομέας που δεν παρέμεινε ανεπηρέαστος είναι και η διατροφή μας κατά τη διάρκεια αυτής της αρκετά στρεσογόνας χρονιάς αλλά και κατάστασης. Οι διατροφικές συνήθειες πολλών ανθρώπων ‒σε συνάρτηση με τους ψυχολογικούς παράγοντες που καλούνται να αντιμετωπίσουν‒ επηρεάστηκαν είτε θετικά είτε αρνητικά.

Όπως εξηγεί στο kedenews η ψυχολόγος και εκπαιδευόμενη ψυχοθεραπεύτρια Συνθετικής Κατεύθυνσης Μαρία Σωπασουδάκη, «σύμφωνα με τη θεωρία του θετικού εναύσματος, οι άνθρωποι αλλά και τα ζώα δεν αναζητούν το φαγητό για την κάλυψη τόσο των ενεργειακών τους αναγκών όσο από την ανάγκη τους να αντλήσουν ευχαρίστηση από το φαγητό».

Οι διατροφικές συνήθειες σε συνάρτηση με την καραντίνα

«Η καραντίνα αλλάζει την καθημερινότητα των ανθρώπων, τους στερεί δραστηριότητες και αγαπημένα πρόσωπα που μέχρι τώρα αποτελούσαν ερεθίσματα χαράς και ευχαρίστησης, ανταμοιβής και παραγωγής ενδορφινών, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο συναισθήματα φόβου, θυμού και άγχους και ενισχύοντας την όρεξή τους για καλό φαγητό», αναφέρει η κ. Σωπασουδάκη.

μπέργκερ με πατάτες

Ωστόσο, σύμφωνα με την ψυχολόγο, η έννοια «καλό φαγητό» μπορεί να ερμηνευτεί από τον καθένα με διαφορετικό τρόπο. Πιο συγκεκριμένα, όπως μας λέει: «Από τη μία πλευρά, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τροφές υψηλής θερμιδικής αξίας, όπως η σοκολάτα και το junk food, για να κατευνάσουν τη συναισθηματική τους φόρτιση, καθώς η κατανάλωση φαγητών με μεγάλη περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες και λίπη έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση σεροτονίνης και ενδορφινών, δηλαδή των ορμονών χαράς, και κατ’ επέκταση τον περιορισμό του άγχους και της κατάθλιψης.

Από την άλλη πλευρά, τροφές πλούσιες σε βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά μπορούν εξίσου να προκαλέσουν την παραγωγή ορμονών χαράς και να επιφέρουν ευεξία στον ανθρώπινο οργανισμό, όπως άλλωστε και η σωματική άσκηση».

«Η υγιεινή διατροφή θα υπερισχύσει»

«Μια από τις βασικές αρχές του συμπεριφορισμού είναι ότι οι συμπεριφορές που προκαλούν θετική ενίσχυση ή πιο απλά ευχαρίστηση έχουν την τάση να επαναλαμβάνονται. Συνεπώς, είναι λογικό ότι τροφές που λειτουργούν ευεργετικά, είτε από την άποψη της ψυχολογίας είτε από την άποψη της σωματικής υγείας στον οργανισμό, τείνουν να καταναλώνονται περισσότερο.

υγιεινό φαγητό

Εξάλλου, έρευνες δείχνουν ότι όταν οι άνθρωποι νιώθουν πως δεν έχουν τον έλεγχο για τίποτα στη ζωή τους, τείνουν να προσπαθούν να ελέγξουν το βάρος τους. Συνεπώς ‒δεδομένου και ότι η κατανάλωση πρόχειρου φαγητού, όπως είναι τα μπισκότα, τα πατατάκια και τα αναψυκτικά, προσφέρει μια πρόσκαιρη ανακούφιση-ευχαρίστηση, που στη συνέχεια συνήθως συνοδεύεται από συναισθήματα ενοχής είτε για την αύξηση σωματικού βάρους είτε για τις βλάβες που αυτά προκαλούν στην υγεία‒ θεωρώ ότι ίσως η υγιεινή διατροφή υπερισχύσει. Εξάλλου, όπως έλεγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, “Νους υγιής εν σώματι υγιεί”», καταλήγει η κ. Σωπασουδάκη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ