Από τη Μήδεια της ελληνικής μυθολογίας προέκυψε ο χαρακτηρισμός «σύγχρονη Μήδεια» για κάθε μητέρα που σκοτώνει το παιδί της
Της Λυδίας Μπέντρος
Με την κακοκαιρία Μήδεια να χτυπά σφοδρά όλη την χώρα δημιουργώντας προβλήματα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες, ίσως αν ψάξουμε να δούμε ποια ήταν η Μήδεια της ελληνικής μυθολογίας να καταφέρουμε να αιτιολογήσουμε την επιλογή ταυτοπροσωπίας από τους Έλληνες μετεωρολόγους.
Μια αδίστακτη μάγισσα που άφησε το στίγμα της στην σύγχρονη κοινωνία -καθώς κάθε μητέρα που σκοτώνει το παιδί της φέρει τον χαρακτηρισμό ως «σύγχρονη Μήδεια»- αλλά και ενέπνευσε τον Ευριπίδη να της αφιερώσει ένα ολόκληρο έργο. Ποια ήταν όμως η Μήδεια της ελληνικής μυθολογίας που κατέληξε να γίνεται «διάσημη» τις τελευταίες ημέρες λόγω της κακοκαιρίας;
Η ταυτότητα της Μήδειας και τα ύπουλα μαγικά τηςΣύμφωνα με την ελληνική μυθολογία η Μήδεια ήταν γόνος οικογένειας βασιλιάδων και πιο συγκεκριμένα ήταν η κόρη του του βασιλιά της Κολχίδας Αιήτη και της Ωκεανίδας Ιδυίας ή Εκάτης. Αδερφή του πατέρα της ήταν η μάγισσα Κίρκη ενώ η μητέρα της Μήδειας φημιζόταν για τα δηλητηριώδη βότανα και τη νεκρομαντεία. Βαθιά επηρεασμένη λοιπόν, η Μήδεια από τη θεία της τη Κίρκη αλλά έχοντας ταυτόχρονα και το γονίδιο της «κακιάς» μάγισσας από τη μητέρα της δεν άργησε να μπει και εκείνη στο «χορό» των ύπουλων σχεδίων εκδίκησης αλλά και των αδίστακτων πράξεων.
Η αδερφοκτονία για χάρη…του έρωταΌταν ο Ιάσονας έφτασε στη πατρίδα της Μήδειας, τη Κοχλίδα για να αποκτήσει το χρυσόμαλλο δέρας σίγουρα δεν περίμενε η γνωριμία τους να έχει την κατάληξη που πήραν τα πράγματα. Εκείνη σφοδρά ερωτευμένη με τον Ιάσονα έβαλε όλη της τη τέχνη για να τον βοηθήσει να κάνει δικό του το χρυσόμαλλο δέρας και το έσκασε με τον αγαπημένο της.
Ωστόσο, ο Αιήτης –πατέρας της Μήδειας- καταδίωξε το ζευγάρι με σκοπό να τους σταματήσει. Εκείνη, ξεκίνησε τα εγκλήματα της τεμαχίζοντας τον αδερφό της Άψυρτο και σκορπώντας τα κομμάτια του απλά για να.. καθυστερήσει τον πατέρα της. Ο Αιήτης σταμάτησε την καταδίωξη και αφοσιώθηκε στη περισυλλογή του τεμαχισμένου γιού του.
Ο συμφεροντολόγος ΙάσοναςΗ Μήδεια δεν σταματά όμως στον αδερφό της την εκδίκηση αλλά και τα «χατίρια» για να ικανοποιήσει τον αγαπητικό της. Όταν φτάνουν στην Ιωλκό φυγαδεμένοι, ο Ιάσονας της ζητά για χάρη του να εκδικηθεί τον Πελία φονιά του πατέρα και του αδελφού του κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του. Η πιστή στο «στεφάνι» της σύζυγος πείθει μέσα από τα ύπουλα μαγικά της, τις κόρες του Πελία να τεμαχίσουν το σώμα του πατέρα τους και να το βράσουν, γιατί έτσι δήθεν θα κατόρθωναν να τον κάνουν πάλι νέο. Ο Άκαστος τότε, γιός του Πελία, τους καταδιώκει και εκείνοι φυγαδεύονται στη Κόρινθο.
Η απατημένη σύζυγος και η παιδοκτονίαΑφού ζήσανε για λίγο διάστημα ευτυχισμένοι στη Κόρινθο, ο Ιάσονας έχοντας πάρει όλα αυτά που ήθελε με τη βοήθεια της Μήδειας την άφησε για να παντρευτεί τη κόρη του βασιλιά Κρέοντα, Γλαύκη. Βαθιά πικραμένη από τον Ιάσονα, η Μήδεια στέλνει ως γαμήλιο δώρο στη Γλαύκη έναν δηλητηριασμένο χιτώνα, ο οποίος την καίει μέσα από τις φλόγες που έβγαζε.
Όμως η «Τίσις» της Μήδειας προς τον Ιάσονα δεν σταματάει εδώ αλλά φτάνει στο τελευταίο σκαλοπάτι της εκδίκησης, σκοτώνοντας τα δύο παιδιά που είχε αποκτήσει με τον Ιάσονα, τον Φέρητα και Μέρμερο. Για να ξεφύγει μακριά ανεβαίνει σε ένα άρμα που το έσερναν φτερωτοί δράκοντες και φτάνει στην Αθήνα, όπου ενώνεται με τον Αιγέα και αποκτά το Μήδο. Χωρίς όμως να μπορεί να καταπιέσει τα δολοφονικά της ένστικτα προσπαθεί να δηλητηριάσει το Θησέα κι έτσι ο Αιγέας την διώχνει από κοντά του. Εκείνη βρίσκει καταφύγιο κοντά στο γιο της, Μήδο, στην Ασία, στη χώρα που από το όνομά της ονομάστηκε Μηδία.
Προς το τέλος της ζωής της κατέβηκε στα Ηλύσια Πεδία, όπου και έγινε σύζυγος του Αχιλλέα εξασφαλίζοντας την αθανασία.