«Κολλημένο» στο ναδίρ της απορρόφησης κρατά το ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας η διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας, που θα χρειαστεί, ως φαίνεται, τρία χρόνια για να αποκτήσει σύμβαση. Προσωρινός ανάδοχος μόλις την προηγούμενη εβδομάδα από το Υπουργείο Υποδομών. Απομένει ο προσυμβατικός έλεγχος και οι… ενδεχόμενες προδικαστικές προσφυγές.
Τρία χρόνια θα χρειαστούν, ως φαίνεται, προκειμένου το μεγαλύτερο οδικό έργο του ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας να συμβασιοποιηθεί. Ο λόγος για τη λεγόμενη διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας, δηλαδή το δρόμο Βόνιτσα – Λευκάδα και το τμήμα Άκτιο – Άγ. Νικόλαος, που εντάχθηκε το Μάιο του 2017 στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας με προϋπολογισμό 48 εκατ. ευρώ. Πρόκειται ουσιαστικά για το μεγαλύτερο οδικό έργο στην Αιτωλοακαρνανία και τη Δυτική Ελλάδα γενικότερα, όσον αφορά την τρέχουσα περίοδο του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Όπως πληροφορείται η «Σ» μόλις την προηγούμενη εβδομάδα από το Υπουργείο Υποδομών επικυρώθηκε με απόφαση του Υπουργού Κ. Καραμανλή το πρακτικό της Επιτροπής του Διαγωνισμού του έργου, που ανακηρύσσει προσωρινό άνοδο του έργου την κατασκευαστική ΑΚΤΩΡ, που μειοδότησε στο διαγωνισμό. Πλέον απομένει ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο και εφ’ όσον δεν υπάρξουν προδικαστικές προσφυγές – κάτι που έχουν έχει διευκρινιστεί – αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση του έργου σε δύο με τρείς μήνες. Τούτο σημαίνει και μάλιστα στο καλό σενάριο, όπου δεν θα υπάρξουν προδικαστικές προσφυγές, πως το έργο θα αποκτήσει σύμβαση τρία χρόνια μετά την ένταξή του στο ΕΣΠΑ.
«Φρέναρε» το ΕΣΠΑ
Η μεγάλη καθυστέρηση στην εξέλιξη του έργου, πέρα από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες της δημοπράτησης, οφείλεται στο γεγονός ότι απαιτήθηκε σχεδόν ενάμισης χρόνος έως ότου η ένταξη του έργου λάβει το «πράσινο φως» από την Κομισιόν και αυτό γιατί αρχικά τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχαν διατυπώσει επιφυλάξεις σχετικά με την σκοπιμότητα χρηματοδότησης και υλοποίησης του τμήματος Άκτιο – Άγιος Νικόλαος. Τελικά η Ε.Ε. πείσθηκε για τη σκοπιμότητα του έργου και έτσι η δημοπράτηση προχώρησε το προηγούμενο καλοκαίρι.
Οι επιπτώσεις της μεγάλης καθυστέρησης στην εξέλιξη του έργου στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας, ωστόσο είναι παρά πολύ σημαντικές. Και αυτό γιατί η ένταξη του συγκεκριμένου έργου στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας, που ούτως ή άλλως είχε προκαλέσει αντιδράσεις όχι ως προς την σκοπιμότητά του, αλλά ως προς το γεγονός ότι ως διαπεριφερειακής σημασίας έπρεπε να χρηματοδοτηθεί από τους πόρους του Υπουργείου Υποδομών, έχει κρατήσει σε μεγάλο βαθμό «κολλημένο» το ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας σε χαμηλή απορροφητικότητα.
Ο άξονας προτεραιότητας 3 του ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας, που αφορά τις υποδομές, διαθέτει 121 εκατ. ευρώ και η διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας έχει εδώ και τρία χρόνια δεσμεύσει, ένα πολύ σημαντικό ποσοστό των πόρων. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κλείσιμο του 2019 η απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων στο συγκεκριμένο τομέα ήταν κάτω από 10%.
Μια από τις ιδιαιτερότητες του έργου είναι ότι μαζί με το οδικό έργο πρόκειται να κατασκευαστεί και ένα τμήμα του αγωγού ύδρευσης της Λευκάδας μήκους 7,8 χλμ. Και αυτό, γιατί σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών κρίνεται απολύτως αναγκαία η ενιαία δημοπράτηση του οδικού έργου και του έργου ύδρευσης, επειδή τα δύο έργα εμπλέκονται, δηλαδή ταυτίζεται η χάραξή του σε μήκος 7,8 χλμ. Και η κρίση του Υπουργείου Υποδομών είναι σωστή, γιατί θα ήταν πέρα από κάθε λογική ένας δρόμος που μόλις κατασκευάστηκε να σκαφτεί αμέσως μετά για να γίνει και το έργο ύδρευσης. Όμως σε κάθε περίπτωση προκύπτει ένα ερώτημα το έργο ύδρευσης της Λευκάδας θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ μιας άλλης Περιφέρειας…
Το έργο αφορά ουσιαστικά τη σύνδεση της Λευκάδας με τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία. Η υπόψη οδική σύνδεση προβλέπεται να πραγματοποιείται μέσω δύο νέων οδικών τμημάτων:α) του τμήματος Βόνιτσας – Λευκάδας, μήκους περίπου 16 χιλιομέτρων και
β) του τμήματος Ακτίου – Αγίου Νικολάου, μήκους περίπου πέντε χιλιομέτρων.
Τα νέα οδικά τμήματα αντικαθιστούν ή βελτιώνουν ήδη υπάρχοντα τμήματα. Στο αντικείμενο της παρούσας εργολαβίας περιλαμβάνεται, επίσης, η κατασκευή κάθε είδους έργων, που αφορούν στον νέο αγωγό ύδρευσης Λευκάδας, συνολικού μήκους περίπου 7,85 km, ο οποίος προβλέπεται να διέρχεται εντός της ζώνης κατάληψης του νέου οδικού έργου. Τα μήκη εμπλοκής του αγωγού ύδρευσης με τα νέα οδικά έργα είναι τα ακόλουθα:
i) τμήμα Άκτιο – Άγ. Νικόλαος, περίπου 2,6 km
ii) τμήμα Βόνιτσα – Λευκάδα, περίπου 5,1 km
Πηγή: sinidisi.gr