Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννης Πλακιωτάκης μιλάει αποκλειστικά στην “kedenews” και επισημαίνει τη σημασία των νησιωτικών μεταρρυθμίσεων, εξηγώντας τη σημασία του επιχειρηματικού σχεδίου της νησιωτικής πολιτικής

Στον ΓΙΩΡΓΟ ΚΩΣΤΟΥΡΟ 

Η Ελλάδα είναι ένας τόπος άναρχος γεωλογικά. Βουνά και πεδιάδες συνθέτουν ένα άγριο χερσαίο σκηνικό, μεγαλόνησοι, νησιά και συμπλέγματα νησίδων προσθέτουν στο χάρτη χιλιάδες παράκτια χιλιόμετρα. Η χώρα μας είναι μια εμπορική και τουριστική αφετηρία και κατάληξη, ένας κόμβος που πρέπει να είναι σταθερός και αξιόπιστος.

Για να επιτευχθεί αυτό, ένα υπουργείο καλείται να ρυθμίσει ευαίσθητες παραμέτρους σε όλα τα επίπεδα. Να αποτελέσει μέρος της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας, ως θεμελιώδης βραχίονας της κυβέρνησης. Ένας βραχίονας που πρέπει να ερευνήσει, να αξιοποιήσει και εν τέλει να εκτοξεύσει κοινωνικά και οικονομικά την παράκτια και κατ’ επέκταση ναυτιλιακή Ελλάδα.

Ο Ιωάννης Πλακιωτάκης είναι σίγουρα ο κατάλληλος άνθρωπος γι’ αυτή τη θέση και καθόλου τυχαία δεν ήταν η εμπιστοσύνη που του επέδειξε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αποδέχθηκε την πρότασή μας και συμφώνησε να αποτυπώσει στο πρώτο φύλλο της «kedenews» τη σημασία που έχει για την Τοπική Αυτοδιοίκηση των νησιωτικών και παράκτιων περιοχών μας, το συγκεκριμένο υπουργείο.

Αναφέρει πως άξονας της πολιτικής της κυβέρνησης είναι ο εξορθολογισμός του Μεταφορικού Ισοδυνάμου και πως μέσα στο πλάνο είναι να επιτευχθεί η απόλυτη εκμετάλλευσή των τοπικών ιδιαιτεροτήτων.

Πλακιωτάκης

-Κύριε υπουργέ, τι σηματοδοτεί για την κυβέρνηση αλλά και για το υπουργείο Ναυτιλίας η νέα χρονιά που μπήκε πριν από λίγες μέρες;

Μπήκαμε σε μια χρονιά πολλών και σημαντικών εξελίξεων. Μια χρονιά που είμαι βέβαιος ότι για την πατρίδα μας θα είναι μία ακόμη χρονιά οικονομικής ανάπτυξης, αποκατάστασης της μεσαίας τάξης, προώθησης των μεταρρυθμίσεων, προσέλκυσης επενδύσεων και στήριξης των οικονομικά και κοινωνικά αδύναμων. Πλέον, από τα ευχολόγια έχουμε περάσει στην πράξη. Το κλίμα αλλάζει, η χώρα έχει γυρίσει σελίδα και αυτή η αλλαγή επιβεβαιώνεται από το σύνολο της παγκόσμιας κοινότητας, από την Κίνα μέχρι την Αμερική. Για μας στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα είναι μια χρονιά με πολλή δουλειά και ο λόγος είναι ότι θέλουμε να τα αλλάξουμε όλα. Από τις πρώτες μέρες που αναλάβαμε την ηγεσία του υπουργείου έχουμε τις μηχανές στο φουλ και προχωράμε σε μεταρρυθμίσεις και τομές που δεν έχουν γίνει ποτέ ξανά κατά το παρελθόν. Από την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του Ελληνικού Νηολογίου, την ποιοτική αναβάθμιση της Ναυτικής Εκπαίδευσης, το ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο Νησιωτικής Πολιτικής, στην αξιοποίηση των Λιμένων της χώρας, τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για τον Θαλάσσιο Τουρισμό και τη διαρκή ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος με προσωπικό και μέσα, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει ένα ευρύ φάσμα μεταρρυθμίσεων και αλλαγών που θέλουμε να εφαρμόσουμε.

-Ποιο είναι το σχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τους νησιώτες;

Στη νησιωτική Ελλάδα κατοικεί περίπου το 15% του ελληνικού πληθυσμού. Συνεπώς, έχουμε την υποχρέωση να στηρίξουμε τους κατοίκους των νησιών αλλά και τον νησιώτη επιχειρηματία. Πρόθεσή μας είναι η δημιουργία μιας καλά στοιχειοθετημένης δημόσιας νησιωτικής πολιτικής. Μιας πολιτικής με διακριτό άξονα. Αυτός ο στόχος, που αποτελεί και δέσμευση του πρωθυπουργού, είναι η δημιουργία ενός ξεχωριστού επιχειρησιακού προγράμματος για τον νησιωτικό χώρο, κάτι που ποτέ δεν είχε η πατρίδα μας. Μιλάμε για ένα πρόγραμμα ολοκληρωμένο, το οποίο θα έχει και συγκεκριμένους οικονομικούς πόρους. Αυτό είναι το πολύ σημαντικό. Γιατί πρόγραμμα χωρίς πόρους δεν νοείται. Άξονας της πολιτικής μας είναι ο εξορθολογισμός του Μεταφορικού Ισοδυνάμου. Με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, η απορρόφηση των συγκεκριμένων κονδυλίων φτάνει μόλις το 10%. Θέλουμε τα χρήματα τα οποία δαπανά ο κρατικός προϋπολογισμός από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, να ωφελείται τελικά ο νησιώτης. Έχουν παρατηρηθεί στρεβλώσεις και σε ζητήματα στήριξης του νησιώτη επιχειρηματία αλλά και στην περίπτωση των καυσίμων. Εμείς θέλουμε να εκμεταλλευθούμε τις τοπικές ιδιαιτερότητες. Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε νησιωτικής περιοχής της χώρας έτσι ώστε ο τελικά ωφελούμενος να είναι ο νησιώτης. Θέλουμε να προσδώσουμε στη νησιωτική μας πολιτική πραγματικά χαρακτηριστικά ωφέλειας.

Το προηγούμενο χρονικό διάστημα ως πολιτική ηγεσία, στηρίξαμε τη νησιωτική Ελλάδα αυξάνοντας το κονδύλι των άγονων γραμμών από τα 90 εκατ. ευρώ σε 130 εκατ. ευρώ. Εγκρίναμε σειρά λιμενικών έργων συνολικού ύψους 4,4 εκατ. Ευρώ με απώτερο στόχο την βελτίωση και των εκσυγχρονισμό 39 λιμενικών και άλλων εγκαταστάσεων οι οποίες τελούν υπό τον έλεγχο 34 λιμανιών της χώρας. Αυτή είναι η πραγματική στήριξη στον νησιώτη .
Μέσα από την αύξηση του κονδυλίου των αγώνων γραμμών, βελτιώσαμε και το δίκτυο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. συνδέσαμε για πρώτη φορά τη Θεσσαλονίκη με το ΒΑ Αιγαίο, τη Θεσσαλονίκη με τις Σποράδες, τα Δωδεκάνησα με την Κρήτη, νέες γραμμές σύνδεσης Ρόδος – Καστελλόριζο. Όλοι ξέρουμε πόσο σημαντική είναι η στήριξη των εθνικών και κυριαρχικών δικαιωμάτων της πατρίδας μας σε καιρούς δύσκολους για τις γεωστρατηγικές και γεωπολιτικές εξελίξεις. Η παρουσία των νησιωτών δεν συμβάλει μόνο σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Συμβάλλει κυρίως σε επίπεδο κυριαρχικών δικαιωμάτων. Επιπροσθέτως, στα μέσα του Ιανουαρίου, είχαμε συνάντηση με τον πρόεδρο και διευθύντα σύμβουλο Τζωρτζάκη της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Α.Ε. (πρώην ΕΤΕΑΝ) με αντικείμενο την ανάπτυξη κοινής δράσης με σκοπό τη δημιουργία χρηματοδοτικών εργαλείων για τη στήριξη της νησιωτικής επιχειρηματικότητας και των συναφών τομέων της θαλάσσιας οικονομίας. Επισημάναμε την ανάγκη δημιουργίας ενός στοχευμένου χρηματοδοτικού εργαλείου για τη νησιωτική επιχειρηματικότητα, που θα απαντάει στις ανάγκες του νησιώτη επιχειρηματία και θα παρέχει το είδος της στήριξης που είναι πραγματικά χρήσιμη για τη λειτουργία και ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στα νησιά.

-Στα νησιά, ωστόσο, κυριαρχεί το μεγάλο πρόβλημα του μεταναστευτικού.

Ζούμε σε μια περίοδο έντονων γεωπολιτικών και γεωστρατηγικών εξελίξεων. Το μεταναστευτικό, είναι ένα ζήτημα που μας ξεπερνά, είναι ένα ζήτημα Ευρωπαϊκό. Η Τουρκία εξακολουθεί να μην τηρεί τα συμφωνηθέντα με την Ευρωπαϊκή Ένωση στο μεταναστευτικό και ο Ταγίπ Ερντογάν εξακολουθεί να απειλεί την Ευρώπη, χρησιμοποιώντας το τεράστιο αυτό ανθρωπιστικό ζήτημα, ως μοχλό πίεσης. Η κυβέρνηση προωθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού. Πρώτος στόχος η αποσυμφόρηση των νησιών, δεύτερος στόχος η ενίσχυση της φύλαξης των θαλασσίων συνόρων. Σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίζουμε να ενισχύουμε με επιχειρησιακά μέσα τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος που επί 24ώρου βάσεως σώζουν ανθρώπινες ζωές στη θάλασσα την ώρα που κάποιοι τις θέτουν σε κίνδυνο. Τρίτο σκέλος του προγράμματος της κυβέρνησης είναι η γρήγορη απονομή ασύλου. Εμείς θέλουμε εποικοδομητικό διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες. Είμαστε αποφασισμένοι να αντιμετωπίζουμε αυτό το εθνικής τάξεως ζήτημα που μας υπερβαίνει ως χώρα.

*Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “kedenews”