fbpx
Τρίτη, 24 Νοεμβρίου, 2020
Αρχική ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων: Για να μπει ένα τέλος στα τροχαία,...

Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων: Για να μπει ένα τέλος στα τροχαία, πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία

«Φτάσαμε στο σημείο να έχει «πεθάνει» ο ΒΟΑΚ, να υποχωρεί σε διάφορα σημεία και «σκοτώνει», τόνισε ο κ. Λιονάκης στο kedenews.gr

Η Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων καθιερώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων και τιμάται κάθε χρόνο την τρίτη Κυριακή του Νοεμβρίου σε όλο τον κόσμο. Μια ημέρα με έντονο συμβολισμό για την Ελλάδα με τους χιλιάδες νεκρούς και τους βαριά τραυματίες στους δρόμους της.

Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν «μάστιγα» για τη χώρα μας καθώς κάθε χρόνο θρηνούμε δεκάδες ανθρώπινες ζωές που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο.

Σχεδόν καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες δυστυχημάτων που χωρίζουν γονείς από τα παιδιά τους, που «ξεκληρίζουν» ολόκληρες οικογένειες. Ατυχήματα που δημιουργούν αναπηρίες σε οδηγούς και επιβάτες είτε σοβαρούς τραυματισμούς σε διερχόμενους πολίτες που βρέθηκαν στο λάθος σημείο τη λάθος στιγμή.

troxaio sto boak

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας το 2019 σημειώθηκαν 10,740 ατυχήματα στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας εκ των οποίων 665 ήταν θανατηφόρα, 550 σοβαρά και 9.525 ελαφρά.

Οι συμπολίτες μας που άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο ανήλθαν στους 701, οι βαριά τραυματίες 642 ενώ 12,026 ήταν ελαφρά τραυματίες.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ελλάδα βρίσκεται τα τελευταία χρόνια μεταξύ τρίτης και έκτης χειρότερης θέσης στην μέχρι πρόσφατα λίστα των 28 (πλέον 27) κρατών-μελών της Ε.Ε, με 65 θανάτους ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, αρκετά περισσότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Επέλεξα να αναφερθώ στο συγκεκριμένο θέμα σήμερα λόγω της Παγκόσμιας Ημέρα Θυμάτων Τροχαίων, δίνοντας όμως έμφαση στην Κρήτη και ιδιαίτερα τον Βόρειο Οδικό Άξονα (Β.Ο.Α.Κ) που κατά κοινή παραδοχή νυν και πρώην υπουργών, βουλευτών, επαγγελματιών στο μεταφορικό έργο αλλά και κατοίκων του νησιού, ο ΒΟΑΚ χρήζει άμεσων έργων αναβάθμισης της ποιότητας και της οδικής του ασφάλειας καθώς έχει εξελιχθεί από τους πλέον θανατηφόρους οδικούς άξονες της χώρας.

Ως δείχνουν τα στοιχεία του 2019, στην Κρήτη «χάθηκαν» 60 άνθρωποι από αυτοκινητιστικά δυστυχήματα με τους 51 εξ΄αυτών να αφήνουν την τελευταία τους πνοή στο σημείο ενώ οι 9 σε νοσοκομεία μερικές ώρες ή ημέρες μετά ενώ η πλειοψηφία των νεκρών ήταν νέοι.

 

Σχεδόν ένα μήνα πριν «φύγει» το 2020 οι νεκροί στους δρόμους του νησιού ανέρχονται στους 27, μια ραγδαία μείωση που οφείλεται κυρίως στο πρώτο lockdown και τους περιορισμούς κυκλοφορίας λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και όχι στην άμεση βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς.

Νέα έργα στον ΒΟΑΚ με ορίζοντα….δεκαετίας

Στα μέσα Οκτωβρίου ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και βουλευτής Ρεθύμνου κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης κατά την επίσκεψη του στο δήμο Μαλεβιζίου τόνισε σχετικά με τον ΒΟΑΚ ότι το 2022 θα υπάρχει ανάδοχος του έργου ενώ σε 7 με 8 χρόνια ο δρόμος θα είναι έτοιμος, δηλαδή το… 2030.

Μία ακόμα δεκαετία αναμονής για τους Κρητικούς και τα εκατομμύρια των επισκεπτών που κατακλύζουν το νησί ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Μέχρι τότε τι;

Σε επικοινωνία με τον πρόεδρο του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων (Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.Τ.Α) κ. Γιάννη Λιονάκη έθεσα ερωτήματα σχετικά με την προφίλ του Έλληνα οδηγού και δη των Κρητικών αλλά και τι πρέπει να γίνει να μπει ένα τέλος στα τροχαία στο νησί.

Ο πρόεδρος του Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.ΤΑ, κ. Γιάννης Λιονάκης

Κύριε Λιονάκη, ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα οδηγού και δη των Κρητικών;

«Ο Έλληνας οδηγός του αυτοκινήτου σε γενικές γραμμές είναι γνώστης, δεν είναι όμως καλός στην οδήγηση των δικύκλων. Παρά το ότι η Ελλάδα έχει πολύ υψηλή μηχανοκίνηση εκεί απέχουμε και υπάρχουν προβλήματα. Η Κρήτη είναι πιθανότητα μέσα στις τρεις πρώτες περιοχές της Ευρώπης σε αναλογική χρήση μηχανής σε σχέση με τα Ι.Χ. Ο Κρητικός είναι κατ’εξοχήν ένας επιθετικός οδηγός.

Σαν επιθετικότητα κρίνω την παραβίαση της προτεραιότητας των άλλων οδηγών. Είναι ο οδηγός εκείνος που θέλει να ξεκινήσει πρώτος στο φανάρι, που θέλει να προσπεράσει και να μην έχει άλλον μπροστά του στην Εθνική Οδό, ένας οδηγός που θέλει να μην διακόψει την πορεία του εκεί που επιβάλλεται για να περάσει ο άλλος που έχει προτεραιότητα μέσα στην πόλη. Σε γενικές γραμμές η επιθετικότητα είναι αυτή που χαρακτηρίζει τον κρητικό οδηγό». Όσον αφορά για τροχαία που σημειώνονται στον ΒΟΑΚ ο κ. Λιονάκης επεσήμανε:

«Ο ΒΟΑΚ έχει ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό υπό την έννοια ότι είναι το χειρότερο οδικό δίκτυο. Από Σητεία έως την Κίσσαμο και από Ηράκλειο έως Αγίους Δέκα, ανήκει στα διευρωπαϊκά οδικά δίκτυα, κομμάτι το οποίο ίσως είναι το χειρότερο ευρωπαϊκά μετά την κατασκευή άλλων δρόμων όπως στην Πελοπόννησο και την Ήπειρο.

Σε παλαιότερη έρευνα παρατηρήθηκε πως η συμμετοχή των υποδομών στην πρόκληση ενός τροχαίου έχουν ρόλο σε ποσοστό 4-5%. Στην περίπτωση του ΒΟΑΚ αυτό το ποσοστό ανεβαίνει στο 17-18% εξαιτίας της ποιότητας των υποδομών. Ο ΒΟΑΚ είναι ένας γερασμένος δρόμος, οι περισσότεροι επαρχιακοί δρόμοι στην Κρήτη φτιάχτηκαν στην εποχή των…Γερμανών, άρα έχουμε ένα παλιό και επικίνδυνο οδικό δίκτυο.

Αν προσθέσουμε την έλλειψη παιδείας και την επιθετικότητα του κρητικού οδηγού που προανέφερα, έχουμε αυτά τα αποτελέσματα που μας φέρνουν στις χειρότερες θέσεις στην Ευρώπη. Ευτυχώς εδώ και ένα χρόνο τα πράγματα είναι λίγο καλύτερα, βοήθησε σε αυτό και η καραντίνα, όμως φαίνεται ότι υπάρχει κάποια μικρή βελτίωση».

Παρόλο που για δεκαετίες παράγοντες και φορείς του νησιού μιλάνε για την κακή κατάσταση του ΒΟΑΚ, γιατί δεν αλλάζει κάτι; Υπάρχει αδιαφορία;

«Υπάρχει μια κλασσική αδιαφορία εδώ και πολλά χρόνια. Αρκεί να τονίσω ότι ο υπάρχων οδικός άξονας όπως είχε μελετηθεί την δεκαετία του 60…δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί. Δυστυχώς οι πολιτικοί μας, μηδενός εξαιρουμένου, τα τελευταία 15 χρόνια μόνο τάζουν αυτοκινητόδρομους στα χαρτιά και χωρίς να κάνουν βήματα ουσίας προκειμένου να έχουμε όχι μπαλώματα και βελτιώσεις στο υπάρχον δίκτυο αλλά κατασκευή σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου στα πρότυπα ευρωπαϊκών οδικών δικτύων.

Ο Κρητικός βαυκαλισμένος από επιδοτήσεις, την ραγδαία τουριστική ανάπτυξη και τα ξενοδοχεία δεν νοιαζόταν να αξιοποιήσει το γενικό καλό για να ανέβει και το ατομικό. Τα ίδια έκαναν και οι πολιτικοί, έβλεπαν ότι δεν νοιάζονταν οι πολίτες και φτάσαμε στο σημείο να έχει «πεθάνει» ο ΒΟΑΚ, να υποχωρεί σε διάφορα σημεία και «σκοτώνει» παντού.

Εάν γίνει ο νέος αυτοκινητόδρομος θα απογειώσει την οικονομία του νησιού, όπως συμβαίνει όπου έχουν φτιαχτεί οι δρόμοι και έχουν βελτιωθεί οι μεταφορές, καθώς προφανέστατα θα φέρει σε άριστο επίπεδο το κομμάτι της ασφάλειας των πολιτών».

Σε ερώτημα για τον ρόλο του υπάρχοντος πλαισίου για την απόκτηση διπλώματος αλλά και εν γένει την παιδεία και εκπαίδευση των νέων οδηγών ο κ. Λιονάκης ανέφερε:

«Το ελληνικό σύστημα δεν απέχει από άλλα ευρωπαϊκά κράτη, αυτό που λείπει είναι η νοοτροπία και η αντίληψη για το πώς πρέπει να εκπαιδεύεται ένα οδηγός. Εκείνο που δεν έχουμε εδώ και έχουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι ότι ο νέος πηγαίνει στη σχολή νομίζοντας ότι τα ξέρει όλα, δεν ζητάει να εκπαιδευτεί, ζητάει να πάρει μόνο το δίπλωμα. Εκείνο που κυρίως λείπει είναι η εκπαίδευση από το «μαιευτήριο» έως τα 5-7 έτη, ηλικίες που διαμορφώνονται τα πλαίσια και οι προσωπικότητες.

Στην Ελλάδα οι παραστάσεις ενός παιδιού είναι μέσα στην οδική ανασφάλεια με γονείς χωρίς κράνος, με οδήγηση και κάπνισμα, με μηχανές που μεταφέρουν 2-3 άτομα. Όλα αυτά εντυπώνονται στα παιδιά και όταν μεγαλώσουν προφανώς θα γίνουν «κακοί οδηγοί». Μια σχολή οδηγών δεν μπορεί μέσα σε λίγες ημέρες να αλλάξει νοοτροπίες.

Αλλού είναι που πρέπει να στοχεύσουμε»…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ