Πότε ολοκληρώνονται οι μελέτες για τον σταθμό «Βενιζέλου» του μετρό

Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η διαδικασία κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2023.

Κατά την πρόσφατη επιθεώρηση στα εργοτάξια του μετρό Θεσσαλονίκη, ο ΓΓ Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πορεία των εργασιών, επισημαίνοντας ότι η πρόοδος είναι συμβατή με το χρονοδιάγραμμα. Μια από τις σημαντικές εκκρεμότητες που απομένουν για το μετρό Θεσσαλονίκης είναι η οριστικοποίηση των μελετών για τον σταθμό «Βενιζέλου».

Έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του έτους αναμένεται να είναι έτοιμες οι οριστικές μελέτες για την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου» του μετρό Θεσσαλονίκης και για την προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που έχουν εντοπιστεί εκεί, σύμφωνα με πληροφορίες του economistas.

Την Τετάρτη έγινε ένα σημαντικό βήμα για την έναρξη των έργων στον σταθμό με τη δημοσίευση της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού, η οποία εγκρίνει τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων που έχουν έρθει στο φως.

Με την απόφασή της η Λίνα Μενδώνη ουσιαστικά εγκρίνει τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο έπειτα από μία μαραθώνια συνεδρίαση τον περασμένο Δεκέμβριο, έδωσε κατά πλειοψηφία το πράσινο φως στη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων ευρημάτων στην αρχική τους θέση.

Στο εργοτάξιο του σταθμού βρέθηκαν το 2012 σε βάθος 5,5 μέτρων η βασική οδική αρτηρία της πόλης κατά την ρωμαϊκή και βυζαντινή περίοδο. Από τότε έως σήμερα έχουν γίνει ελάχιστες εργασίες για την κατασκευή του σταθμού με αποτέλεσμα να κινδυνεύει όλο το έργο με εκτροχιασμό.

Στην απόφαση που υπογράφει η κ. Μενδώνη αναφέρεται ότι «εγκρίνεται η μελέτη κατασκευής του σταθμού «Βενιζέλου» με την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων, πριν από την έναρξη των εργασιών κατασκευής και την επανατοποθέτηση κάθε μίας από αυτές στην αυτή θέση κατά ποσοστό 92%, μετά τη λήξη των εργασιών».

Οι όροι της υπουργού Πολιτισμού

Η έγκριση της υπουργού Πολιτισμού χορηγείται με τους εξής όρους:

  • Η επίσημη έναρξη λειτουργίας του σταθμού δεν θα ξεκινήσει εάν δεν έχουν επανατοποθετηθεί στη θέση τους οι προσωρινώς απομακρυνθείσες αρχαιότητες.
  • Να κατατεθεί οριστική μελέτη εφαρμογής για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, η οποία θα εκπονηθεί βάσει τρισδιάστατης αποτύπωσης προκειμένου να παρουσιαστεί στο ΚΑΣ για γνωμοδότηση.
  • Να εκπονηθεί οριστική μελέτη προστασίας, στερέωσης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων πριν από την επανατοποθέτησή τους στην αρχική τους θέση.
  • Να κατατεθεί συνολική πρόταση φωτισμού ανάδειξης των αρχαίων ευρημάτων στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, προκειμένου να εισαχθεί στο ΚΑΣ για γνωμοδότηση.
  • Οι εργασίες απόσπασης και επανατοποθέτησης να γίνουν υπό την εποπτεία της αρμόδιας εφορείας αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης.
  • Οι αρχαιότητες που θα αποσπαστούν προσωρινά να αποθηκευτούν μέχρι την οριστική επανατοποθέτησή τους με δαπάνες της Αττικό Μετρό σε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο κατόπιν συνεννόησης με τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού.
  • Η Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού να διατυπώσει ρεαλιστικές προθεσμίες για το χρονοδιάγραμμα των επιμέρους μελετών που θα απαιτηθούν.

Οριστικές μελέτες και συμπληρωματική σύμβαση για το μετρό

Όπως τονίζουν στελέχη της Αττικό Μετρό, μετά τη δημοσίευση της απόφασης της κ. Μενδώνη θα πρέπει να οριστικοποιηθεί η προκαταρκτική μελέτη για την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου».

Κατά τις ίδιες πηγές, η προκαταρκτική μελέτη η οποία είναι σχεδόν έτοιμη θα πρέπει να εγκριθεί από την Αττικό Μετρό και να παρουσιαστεί στη συνέχεια στο ΚΑΣ για γνωμοδότηση.

Το επόμενο βήμα είναι η ανάθεση από την Αττικό Μετρό στον ανάδοχο οριστικής μελέτης η οποία αφορά στην κατασκευή του σταθμού. Ταυτόχρονα, η εταιρεία θα ζητήσει από τον ανάδοχο του έργου να εκπονήσει μελέτη και για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων ευρημάτων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι οριστικές μελέτες αναμένεται να είναι έτοιμες έως το καλοκαίρι προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες για την προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, αλλά και για την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου». Για την υλοποίηση των επιπλέον εργασιών η Αττικό Μετρό θα πρέπει να υπογράψει με τον ανάδοχο του έργου συμπληρωματική σύμβαση.

Για να κερδίσει χρόνο, η διοίκηση της Αττικό Μετρό έχει ζητήσει εδώ και μερικές εβδομάδες από τον ανάδοχο να ξεκινήσει προπαρασκευαστικές εργασίες για την αποκάλυψη των αρχαιοτήτων τα οποία είναι καταχωμένα. Για το σκοπό αυτό έχουν πραγματοποιηθεί ήδη εκσκαφές στην οδό Βενιζέλου κατά μήκος του σταθμού σε βάθος τριών μέτρων.

Πηγή: economistas.gr

Περισσότερα σε Ειδήσεις