Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου, 2020
Αρχική Π.Ε. ΑΧΑΪΑΣ ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ Σαν σήμερα εγκαινιάζεται η Γέφυρα Ρίου - Αντίρριου, η μεγαλύτερη καλωδιωτή γέφυρα...

Σαν σήμερα εγκαινιάζεται η Γέφυρα Ρίου – Αντίρριου, η μεγαλύτερη καλωδιωτή γέφυρα του κόσμου

Σαν σήμερα, το 2004 παραμονή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, εγκαινιάζεται η μεγαλύτερη καλωδιωτή γέφυρα του κόσμου. Κατά τα εγκαίνια της γέφυρας, οι πρώτοι που την διέσχισαν ήταν οι λαμπαδηδρόμοι των Ολυμπιακών Αγώνων, μεταξύ των οποίων βρισκόταν και ο Όττο Ρεχάγκελ.

Έχουν περάσει περισσότερα από εκατό χρόνια από τη στιγμή που ο τότε Πρωθυπουργός της Ελλάδας, Χαρίλαος Τρικούπης, οραματίσθηκε τη γεφύρωση των περίπου τριών χιλιομέτρων που χωρίζουν το Ρίο από το Αντίρριο.

Το 2004, το μεγαλόπνοο αυτό όραμα έγινε πραγματικότητα. Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου αποτελεί ορόσημο της Ελλάδας του 21ου αιώνα και βελτίωσε την καθημερινότητα μέρους των κατοίκων της χώρας συντελώντας μεταξύ άλλων στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

Ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας, Χαρίλαος Τρικούπης, οραματίσθηκε τη γεφύρωση των περίπου τριών χιλιομέτρων που χωρίζουν το Ρίο από το Αντίρριο.

Η ιστορία της ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου, δεν είναι καινούργια. Ο Χαρίλαος Τρικούπης κατά την διάρκεια της πρωθυπουργίας του τον 19ο αιώνα, είχε οραματιστεί την ένωση της Πελοποννήσου και την Δυτικής Ηπειρωτικής Ελλάδας με γέφυρα, την περίοδο που υλοποιούσε τον Ισθμό της Κορίνθου.

Τότε το έργο κρίθηκε απλησίαστο οικονομικά. Η αναβολή του κράτησε πάρα πολύ, περισσότερο από 100 χρόνια. Όμως στα πλαίσια των μεγάλων έργων που έγιναν για τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004 της Αθήνας, η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου πήρε σάρκα και οστά, και εγκαινιάστηκε μια εβδομάδα πριν από την έναρξή τους, στις 7 Αυγούστου του 2004.

Από την ομιλία του Τρικούπη στην βουλή το 1889 μέχρι το 2004, πέρασαν 115 χρόνια.

Η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου δεν εγκαταλείφθηκε ποτέ σαν ιδέα, αλλά ξεκίνησε πάλι να συζητιέται το 1986. Πέντε χρόνια αργότερα έγινε ο διαγωνισμός, με τις προσφορές να κατατίθενται την 1η Δεκεμβρίου του 1993. Τον Ιανουάριο του 1996, η εταιρία «Γέφυρα ΑΕ» και το ελληνικό δημόσιο υπέγραψαν σύμβαση παραχώρησης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και εκμετάλλευση της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου.

Η γέφυρα χρειάστηκε 8 χρόνια για να κατασκευαστεί και χαρακτηρίστηκε ως ένα σύγχρονο κατασκευαστικό θαύμα.

Κι αυτό γιατί πρόκειται για την μεγαλύτερη καλωδιωτή γέφυρα στον κόσμο με μήκος 2.252 μέτρων και η μοναδική που εδράζεται σε βάθος 65μ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Χρειάστηκαν επτά εκατομμύρια ώρες εργασίας για να κατασκευαστεί και μάλιστα χωρίς ούτε ένα εργατικό ατύχημα! Παραδόθηκε πέντε μήνες πριν από την αρχική συμφωνία και μάλιστα χωρίς να «ξεφύγει» από τον αρχικό της προϋπολογισμό.

 

Αν προσθέσουμε ότι χτίστηκε σε μια ιδιαίτερα σεισμογενή περιοχή και πως το Ρίο απομακρύνεται από το Αντίρριο κατά οκτώ χιλιοστά κάθε χρόνο, τότε όλα τα παραπάνω συνηγορούν για το κατασκευαστικό θαύμα που όμοιο του δεν υπάρχει στην Ευρώπη και ίσως και στον κόσμο.

Το συνολικό της κόστος έφτασε τα 630 εκατ. ευρώ, με άλλες πηγές να αναφέρουν πως ξεπέρασε τα 830 εκατ.

 

Προς τιμήν του οραματιστή της, στις 25 Μάϊου του 2007, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας σε μια ειδική τελετή, ονόμασε την γέφυρα «Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης». Με την ολοκλήρωση της γέφυρας, η απόσταση Ρίου – Αντιρρίου διανύεται σε μόλις 4 λεπτά, σε αντίθεση με τα 35 λεπτά που χρειαζόταν κάποιος με το φέρι-μποτ. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα από τα μεγαλύτερα έργα στην σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας.

Η Γέφυρα “Χαρίλαος Τρικούπης” ενίσχυσε σημαντικά την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Σημαντικό τεκμήριο αποτελούν τα συμπεράσματα σχετικής έρευνας που διεξήγαγε το Πανεπιστήμιο Πατρών μετά την έναρξη λειτουργίας της Γέφυρας:

«Χάρη σε μια συγκεκριμένη μέθοδο που στηρίζεται σε διαπεριφερειακά δεδομένα, υπολογίστηκε ο πολλαπλασιαστής του έργου και βρέθηκε ότι είναι 1,88. Επομένως, με βάση το συνολικό επενδυτικό κόστος της Γέφυρας (800 εκατ. ευρώ), εκτιμήθηκε ότι η συνολική επίδραση του έργου σε ολόκληρη την εθνική οικονομία ανήλθε περίπου σε 1,5 δισ. ευρώ. Μεγάλο μέρος της συνολικής επίδρασης (67%) παραμένει στα διοικητικά όρια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.»

Η ίδια έρευνα “…κατέδειξε ότι η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο για τη Δυτική Ελλάδα και τη χώρα γενικότερα, τόσο από οικονομική και αναπτυξιακή άποψη, όσο και από κοινωνική… Η ανάλυση τεκμηριώνει μεταξύ άλλων το γεγονός ότι η Γέφυρα αναμένεται να διαδραματίσει έναν ευρύτερο αναπτυξιακό ρόλο ως άξονας διασύνδεσης της χώρας με τον υπόλοιπο ευρωπαϊκό χώρο, αλλά και τη Μεσόγειο και τις χώρες της Μέσης Ανατολής.”

Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Τα θεμέλιά της βρίσκονται σε βάθος θαλάσσης που φτάνει μέχρι και τα 65 μέτρα. Τόσο αυτό όσο και η διάμετρος των θεμελίων που ανέρχεται σε 90 μέτρα αποτελούν παγκόσμια ρεκόρ για γέφυρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του Έργου, το σημαντικότερο ρεκόρ της εντυπωσιακής αυτής Γέφυρας είναι ότι κατασκευάστηκε «χωρίς κανένα σοβαρό ατύχημα, χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα αίματος».

Επίσκεψη στη γέφυρα Ρίου-Αντίρριου

Μπορείτε να επισκεφτείτε την γέφυρα Ρίου-Αντίρριου και να θαυμάσετε και από κοντά το μέγεθος και την κατασκευαστική αρτιότητα ενός τόσο μεγάλου έργου. Χώρος στάθμευσης υπάρχει και στις δύο πλευρές της γέφυρας ενώ πολλές χρήσιμες πληροφορίες θα λάβετε με μία επίσκεψη στον εκθεσιακό κέντρο (από την πλευρά του Αντίρριου) στο οποία θα βρείτε αίθουσα προβολής βίντεο σχετικά με την κατασκευή, τα εγκαίνια και όχι μόνο της γέφυρας Ρίου-Αντίρριου, χώρο πώλησης αναμνηστικών αντικειμένων, τμήμα εξυπηρέτησης πελατών και άλλα. Το εκθεσιακό κέντρο λειτουργεί τις καθημερινές  08:00 π.μ. με 21:00 μ.μ. και τις Κυριακές από 10:00 π.μ. ως 21:00 μ.μ. ενώ η είσοδος είναι δωρεάν

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ