Ελληνικά ναυάγια που άφησαν ιστορία

Τα μεγαλύτερα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες

Οι ελληνικές θάλασσες είναι μια πολυσύχναστη οδός διέλευσης μεγάλου αριθμού πλοίων, τα οποία ταξιδεύουν στα πελάγη διατρέχοντας πολλούς κινδύνους. Στην Ιστορία έχουν προκληθεί πολλά ναυάγια από τα πανάρχαια χρόνια μέχρι και σήμερα, τα περισσότερα εκ των οποίων δεν τα γνωρίζουμε καν. Μερικά από τα μεγαλύτερα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες έχουν πραγματοποιηθεί από το 1947 έως το 2017.

Της Νατάσσας Βουδούρη 

Κάθε ναυάγιο έχει τη δική του ιστορία, η οποία κρύβεται στους βυθούς των ωκεανών. Οι μύθοι, οι θρύλοι για θησαυρούς, το μέγεθος, η τεχνολογική τους καινοτομία και η ιστορία που έγραψαν ορισμένα από τα διασημότερα ναυάγια στην Ελλάδα ‒και όχι μόνο‒ εξακολουθούν να εξάπτουν τη φαντασία.

«Χειμάρρα» ‒ 1947

Περιοχή: Νότιος Ευβοϊκός

Υπήρξε το χειρότερο και πιο πολύνεκρο δυστύχημα στην ιστορία της χώρας μας. Το ατμόπλοιο «Χειμάρρα» απέπλευσε στις 8.30 το πρωί της 18ης Ιανουαρίου 1947 από τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά, με 544 επιβάτες και 86 άντρες πλήρωμα.

Στις 4.10 τα ξημερώματα της 19ης Ιανουαρίου, και ενώ έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό, προσέκρουσε λόγω της πυκνής ομίχλης στις βραχονησίδες Βερδούγια, μεταξύ Νέων Στύρων και Αγίας Μαρίνας.

Η σφοδρή πρόσκρουση προκάλεσε εισροή υδάτων και σοβαρό πρόβλημα στο πηδάλιο του πλοίου, με αποτέλεσμα να παραμείνει ακυβέρνητο. Αν και το επιβατηγό βυθίστηκε μιάμιση ώρα αργότερα και σε απόσταση μόλις ενός μιλίου από τη Αγία Μαρίνα, ο πανικός που επικράτησε κατά την εγκατάλειψη του πλοίου, το φοβερό ψύχος και τα ισχυρά θαλάσσια ρεύματα της περιοχής είχαν ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 383 άνθρωποι.

Υπάρχουν διάφορες εκδοχές για το ναυάγιο, όπως ότι προσέκρουσε σε μαγνητική θαλάσσια νάρκη ή ότι έγινε σαμποτάζ.

«Δύστος» ‒ 1996

Περιοχή: Κύμη

Στις 28 Δεκεμβρίου 1996 το ναυάγιο του εμπορικού φορτηγού «Δύστος», ανοιχτά της Κύμης, συγκλόνισε το πανελλήνιο. Είκοσι άτομα έχασαν τη ζωή τους, ανάμεσά τους και ένα μικρό κορίτσι.

Την επομένη των Χριστουγέννων, το πλοίο ‒με πλοίαρχο τον Ιωάννη Τσιτσιρίκη και πλήρωμα 21 Έλληνες ναυτικούς‒ απέπλευσε από τις εγκαταστάσεις της ΑΓΕΤ-Ηρακλής Βόλου. Είχε φορτωθεί με 5.300 περίπου τόνους τσιμέντο και θα ταξίδευε για τον Πειραιά. Ο καιρός, όμως, δεν ήταν καλός. Έπειτα από τέσσερις ώρες ταξιδιού το «Δύστος» έφτασε κοντά στη Σκιάθο. Εκεί παρέμεινε δύο μέρες, καθώς οι άνεμοι ήταν θυελλώδεις και η θάλασσα φουρτουνιασμένη. Το πλήρωμα, όμως, πίεζε τον καπετάνιο να ξεκινήσουν το ταξίδι, καθώς όλοι ήθελαν να κάνουν Πρωτοχρονιά στα σπίτια τους. Έτσι, το ταξίδι ξανάρχισε.

https://www.youtube.com/watch?v=h4t8S9bsk_c

Στις 8.00 το βράδυ της 28ης Δεκεμβρίου το «Δύστος» είχε την τελευταία του επικοινωνία με το μότορσιπ «Λένα». Τα χαράματα της επόμενης μέρας το εμπορικό φορτηγό εντοπίστηκε, ανεστραμμένο, να επιπλέει 3,5 ναυτικά μίλια ανατολικά της Κύμης. Μοναδικός επιζών ήταν ο δόκιμος πλοίαρχος Χρήστος Αναγνώστου, ο οποίος βρέθηκε για πολύ καιρό έκτοτε στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Οι υπόλοιποι 17 βρέθηκαν από δύτες του λιμενικού, πνιγμένοι, μέσα στο πλοίο και τρεις από ένα αλιευτικό που είχε σπεύσει να βοηθήσει στη διάσωση.

nauagio2

«Εξπρές Σάμινα» ‒ 2000

Περιοχή: Πάρος

Το πολύνεκρο ναυάγιο του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Εξπρές Σάμινα» ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη μεταπολεμική ναυτική τραγωδία που έπληξε την ελληνική ακτοπλοΐα.

Όλα ξεκίνησαν στις 22.15 της 26ης Σεπτεμβρίου 2000 ανοιχτά της Πάρου, όταν το «Εξπρές Σάμινα» προσέκρουσε στη βραχονησίδα Πόρτες, με συνέπεια να υποστεί μεγάλο ρήγμα και να βυθιστεί. Ο απολογισμός της τραγωδίας θλιβερός, καθώς 81 άνθρωποι ανασύρθηκαν νεκροί, ενώ ο αριθμός των διασωθέντων ανήλθε στους 457. Μεταξύ των νεκρών, και ο υπολιμενάρχης Πάρου Δημήτρης Μάλαμας, ο οποίος υπέστη καρδιακή προσβολή κατά την επιχείρηση διάσωσης.

Την ώρα της τραγωδίας στην περιοχή έπνεαν άνεμοι έντασης 8 μποφόρ, γεγονός που δυσκόλευε το έργο διάσωσης των ναυαγών. Σύμφωνα με μαρτυρίες των διασωθέντων, το πλήρωμα δεν ήταν στη θέση του την ώρα του ναυαγίου, ενώ υπήρχαν και καταγγελίες για την παλαιότητα του σκάφους, για ελαττωματικά σωστικά μέσα αλλά και για τη στάση του πληρώματος στην οργάνωση της διαδικασίας εκκένωσης του πλοίου.

nauagio3

«Αγία Ζώνη ΙΙ» ‒ 2017

Περιοχή: Σαρωνικός

Το δεξαμενόπλοιο βυθίστηκε τα ξημερώματα της Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου 2017, στις 02.45, την ώρα που 9 από τα 11 άτομα του πληρώματος απουσίαζαν. Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ανέφερε την ίδια μέρα ότι το δεξαμενόπλοιο μετέφερε από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου 2.200 τόνους καυσίμου και 370 τόνους καυσίμου για ναυτιλιακές χρήσεις. Οι καιρικές συνθήκες μπορεί να ήταν ευνοϊκές, ωστόσο η προχειρότητα στην επισκευή των μεγάλων οπών του πλοίου οδήγησαν στην εισροή υδάτων εντός του και στην πλήρη βύθισή του. Οι περιοχές που επηρεάστηκαν ήταν η Σαλαμίνα, η Γλυφάδα και μέρος του Πειραιά.

https://www.youtube.com/watch?v=Vso45ScZ2VI&feature=emb_title

Η βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ» μόνο φυσιολογική δεν ήταν, παρά τη μεγάλη ηλικία του πλοίου (45 έτη), καθώς στον πιο πρόσφατο έλεγχο που είχε γίνει, όσον αφορά την κατασκευή, τον μηχανολογικό εξοπλισμό και τη λειτουργικότητά του, το πλοίο είχε βρεθεί σε καλή κατάσταση και ήταν αξιόπλοο.

nauagio4

Περισσότερα σε Ειδήσεις