Ανυπολόγιστες οι συνέπειες από το «μπλοκάρισμα» του Σουέζ

Το Σουέζ «ξεμπλόκαρε». Η διώρυγα άνοιξε , αλλά η ζημιά που προκλήθηκε όσο το γιγαντιαίο container ship, έκοβε στα δυο, τον χρυσοφόρο εμπορικό δίαυλο, μοιάζει αρκετά μεγαλύτερη από αυτήν που είχε αρχικά υπολογιστεί.

Επιμέλεια : Γιάννης Βασιλακόπουλος

Με δεδομένο, δε, ότι σίγουρα θα χρειαστούν κάποιες εβδομάδες ακόμη – άγνωστο πόσες ακριβώς – για να αποκατασταθεί πλήρως η κατάσταση στο σπουδαίο αυτό θαλάσσιο πέρασμα, η ανησυχία ναυτιλιακών και εμπορικών κύκλων αλλά και διεθνών οικονομικών παραγόντων εκφράζεται κάθε άλλο παρά κατευνασμένη. Χαρακτηριστικό αυτής της ανησυχίας είναι το ενημερωτικό σημείωμα που διένειμε πριν από λίγα 24ωρα, η Maersk, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο ναυτιλιακές εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων…

Στο σημείωμα που η κορυφαία εταιρεία κοινοποίησε σε πελάτες αλλά και συναλλασσόμενους μαζί της σημειώνει πως στη διώρυγα έχουν εγκλωβιστεί τρία σκάφη της, ανέφερε η Maersk, άλλα 29 περιμένουν να μπουν στο κανάλι, ενώ έως τώρα 15 σκάφη της έχουν αλλάξει ρότα, κατευθυνόμενα νοτίως της Αφρικής. «Αξιολογώντας το αριθμό των σκαφών που έχει σήμερα συσσωρευτεί, μπορεί να χρειαστεί έξι ή και περισσότερες ημέρες για να περάσει ολόκληρη η σειρά των πλοίων».

Την ίδια ώρα επισημαίνεται από ναυτιλιακούς κύκλους ότι Ευνοούνται βεβαίως τα ναύλα στη ναυτιλία λόγω αλλαγής πλεύσης πολλών πλοίων στη μακρά ρότα 15.000 μιλίων γύρω από την Αφρική, ενώ δημιουργείται μεγαλύτερη ζήτηση πλοίων λόγω του “congestion” στο Σουέζ. Ηδη, οι ναύλοι για τα πετρελαιοφόρα έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, η τιμή του πετρελαίου αυξάνεται και εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίματα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως, σύμφωνα με τους ειδικούς, πάνω από 6 δισ. δολάρια.

Ο ενεργειακός κλάδος είναι, σύμφωνα με εκτιμήσεις αξιόπιστων και έγκυρων κύκλων, αυτός που θα δεχθεί τον μεγαλύτερο αντίκτυπο από το αστάθμητο απρόοπτο που πρόσκαιρα νέκρωσε την κίνηση στη διώρυγα. Πολλά πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν φορτία από Καζακστάν, Ρωσία, Λιβύη, Αζερμπαϊτζάν, με προορισμό την Ασία. Οι εταιρίες shipping logistics θα επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστος για κάθε εβδομάδα καθυστέρησης.

Ο Ελληνικός Εμπορικός κόσμος εκφράζει πιο εμφατικά την ανησυχία του για το επέκεινα του πρόσκαιρου κλεισίματος της διώρυγας. «Εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης του γιγαντιαίου container ship στη Διώρυγα του Σουέζ δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίματα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως, σύμφωνα με τους ειδικούς, πάνω από 6 δισ. δολάρια». Αυτό αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης σχετικά με το ναυτικό συμβάν στη Διώρυγα του Σουέζ .

Όπως αναφέρει αναλυτικά ο κ. Κορκίδης: «Η προσάραξη του γιγαντιαίου container ship μήκους 400 μέτρων με φορτίο 20.000 TEU, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις δημιουργεί καθυστέρηση 2 εβδομάδων στις αφίξεις στον Πειραιά και άλλα λιμάνια της Μεσογείου, καθώς και 3-4 εβδομάδες επιπλέον χρόνο στις τελικές παραδόσεις εμπορευμάτων. Ήδη βρίσκονται σε αναμονή 321 πλοία με φορτία συνολικής αξίας περίπου 10 δισ. δολαρίων, ενώ το κόστος του κλεισίματος του Σουέζ εκτιμάται ότι θα κοστίσει παγκοσμίως αρκετά δισ. δολάρια.

Όλα αυτά είναι παράμετροι ενός συμβάντος του οποίου οι προεκτάσεις ακόμη δεν μπορούν να προβλεφθούν, ακόμη, πλήρως.

Αξίζει να σημειωθεί πως η διώρυγα του Σουέζ θεωρείται ο ταχύτερος θαλάσσιος δρόμος ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ασία με αποτέλεσμα η σημασία οποιουδήποτε συμβάντος που αφορά ή συνδέεται με αυτήν να έχει ταχύτατο πολλαπλασιαστή ως προς τις επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία.

Περισσότερα σε Ειδήσεις