«Πρώτη επαφή με την ελληνική για πρόσφυγες και μετανάστες» είναι ο τίτλος του πρακτικού οδηγού που κυκλοφόρησε η ΑΡΣΙΣ- Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων και διανέμεται δωρεάν.
Του Κώστα Παππά
Το υλικό του βιβλίου αποσκοπεί στη γνωστική κατάκτηση ενός βασικού υπόβαθρου χρήσης του προφορικού και γραπτού λόγου της ελληνικής γλώσσας, ώστε να διευκολύνεται η ένταξη των μαθητών στην τυπική εκπαίδευση, αλλά κυρίως η καθημερινή κοινωνική συνδιαλλαγή, η επικοινωνία και η συμμετοχή στο νέο πολιτισμικό περιβάλλον.
Το kedenews επικοινώνησε με τον συγγραφέα του βιβλίου κ. Γιώργο Μπουρλή , ο οποίος αρχικά μας μίλησε για τους λόγους που τον οδήγησαν στη συγγραφή ενός τέτοιου οδηγού: «Εθελοντικά ασχολούμαι πολλά χρόνια με το προσφυγικό, κάνοντας μαθήματα σε προσφυγόπουλα και αναξιοπαθούντες ανθρώπους , έφθασα στο σημείο όταν ασχολήθηκα και επαγγελματικά ως εκπαιδευτικός και μετουσίωσα όλη αυτή την εμπειρία σε βιβλίο. Αυτό που παρατήρησα είναι οτι τα παιδιά, τουλάχιστον στους ξενώνες αυτούς και αναφέρομαι σε ασυνόδευτα ανήλικα, παρουσιάζουν μια μεγάλη κινητικότητα. Φεύγουν από τις χώρες τους για ένα καλύτερο μέλλον να βρουν μια εργασία και να στείλουν χρήματα στην οικογένειά τους. Για αυτό και υπάρχει αυξημένη κινητικότητα σε σχέση με άλλους πληθυσμούς. Τα παιδιά αυτά που είναι 14-18 έρχονται σε μια δομή κυρίως στα safe zones και ο σκοπός είναι κατ' ευθείαν να φύγουν. Με αυτή τη λογική σκέφτηκα οτι πρέπει να τους δώσουμε κάποιες πληροφορίες για την έξω ζωή στην Ελλάδα τουλάχιστον».
Ο κ. Μπουρλής αναφερόμενος στις καθημερινές ανάγκες επικοινωνίας αυτών των παιδιών επισήμανε οτι στόχος τους βιβλίου είναι να βρεθούν σε θέση τα προσφυγόπουλα γρήγορα να μπουν σε ένα φούρνο και να ψωνίζουν κάτι ή να πάρουν ένα εισιτήριο. «Έτσι ξεκίνησε αυτή η ιδέα και με αυτό τον τρόπο προσάρμοσα και τα μαθήματά μου. Άφησα λίγο στην άκρη το συντακτικό και τη γραμματική και τα χρησιμοποιούσα μόνο όταν έπρεπε να ενισχύσω τους διαλόγους και το λεξιλόγιο που κάναμε. Στο τέλος φθάναμε και στο συντακτικό και τη γραμματική. Έτσι είναι και η δομή του βιβλίου. Από το πρώτο κεφάλαιο που είναι τέτοια στοιχεία φθογγολογικό, γραμματική, συντακτικό , το οποία το κάνει ο εκπαιδευτικός παράλληλα με τα επόμενα δέκα κεφάλαια. Τα επόμενα δέκα κεφάλαια είναι επιμερισμένα σε δέκα κατηγορίες καθημερινότητας, από τη διαμονή σε σπίτι , από ΜΜΕ , υγεία και περιλαμβάνει διαλόγους, λεξιλόγιο. Τέλος αν όλα πάνε καλά και δουλεύει η τάξη κάνουμε και παιχνίδια ρόλων».
Παιδιά από το Πακιστάν που θήτευσαν σε σχολέια 8 χρόνια δεν γνώριζαν γραφή και ανάγνωση
Ο συγγραφέας και εκπαιδευτικός τόνισε ακόμα τα εξής: «Όταν στα παιδιά δείξεις ότι κάτι που γίνεται δεν γίνεται για να περάσει η ώρα ή τους δείχνεις οτι αυτό που κάνουμε θα τους χρησιμεύσει στην καθημερινότητα τα παιδιά το καταλαβαίνουν. Επειδή το μορφωτικό τους επίπεδο είναι εξαιρετικά χαμηλότερο από το αντίστοιχο ενός Έλληνα. Ρωτούσα παιδιά από το Πακιστάν πόσα χρόνια πήγες σχολείο και μου λέγανε 8. Παρέλειπα λοιπόν την επόμενη ερώτηση για το αν ξέρει να γράφει και να διαβάζει. Όταν έμαθα οτι σε αυτά τα 8 χρόνια δεν γνώριζαν γραφή και ανάγνωση ένοιωσα μεγάλη απογοήτευση. Αν λοιπόν τους εξηγήσεις έλα να σου μάθω τι σημαίνει ΑΦΜ αν μείνεις στην Ελλάδα ή σε άλλη χώρα της Ευρώπης, είναι ένας αριθμός που θα σε ακολουθεί ή ο τρόπος που ψάχνεις να βρεις εργασία είναι κάτι που θα σου χρησιμεύσει τότε τα παιδιά μεταμορφώνονται".
Ο κ. Μπουρλής αναφερόμενος στον τρόπο που διατίθεται το βιβλίο αυτούς στους ενδιαφερόμενους επισήμανε: «Το βιβλίο διατίθεται δωρεάν από την Οργάνωση ΆΡΣΙΣ στις safe zones και στις δομές της. Ανάλογα με την διαθεσιμότητα στέλνει η οργάνωση και σε υπηρεσίες και φορείς, σε όποιος ενδιαφέρεται».