Τη στροφή στον ενεργειακό μετασχηματισμό των ελληνικών λιμανιών σχεδιάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος, προσανατολιζόμενο να υλοποιήσει τις κατευθύνσεις της Ε.Ε. για μείωση των ρύπων και στην λιμενική δραστηριότητα
Της Μαρίας Θαλασσινού
Εξάλλου, η Ε.Ε. έχει δεσμευτεί για μείωση των ρύπων στις μεταφορές κατά 90% ως το 2050, με τη ναυτιλία να ευθύνεται για το 13% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου του τομέα των μεταφορών στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα ήδη από το 1994 η Ε.Ε. έχει δεσμευτεί για την ανάπτυξη εγκαταστάσεων ηλεκτροδότησης έως το 2025. Πρόκειται για την ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/94, σύμφωνα με την οποία οι ευρωπαϊκοί λιμένες απαιτείται να έχουν έως το τέλος του 2025 εγκαταστάσεις ηλεκτροδότησης πλοίων από την ξηρά, όσο είναι ελλιμενισμένα.
Αυτό ακριβώς έθιξε σε ειδική συζήτηση η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου με θέμα «Ενεργειακή αναβάθμιση λιμένων μέσω εξηλεκτρισμού», που διοργανώθηκε από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) με τη συμμετοχή του ΔΕΔΔΗΕ, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Σδούκου: «Επιτακτική η ανάγκη του ενεργειακού μετασχηματισμού»«Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και η ανάγκη βελτίωσης της ποιότητας του αέρα στα λιμάνια και ειδικά στα λιμάνια της χώρας μας, πολλά εκ των οποίων βρίσκονται σε μικρή απόσταση από μεγάλες πόλεις, όπως ο Πειραιάς, κάνει επιτακτική την ανάγκη του ενεργειακού μετασχηματισμού τους», σημείωσε η Αλ. Σδούκου
«Τα λιμάνια πρέπει να γίνουν ενεργειακοί κόμβοι, όπου θα συνυπάρχουν η παραγωγή, η αποθήκευση και η διανομή ηλεκτρικής ενέργειας» τόνισε η Αλ. Σδούκου για εξηγήσει πως «χαρακτηριστικό στοιχείο της στροφής που γίνεται σε όλη την Ευρώπη προς πιο ‘πράσινα’ λιμάνια, το γεγονός ότι, μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής ανέβηκε στη δεύτερη θέση των προτεραιοτήτων από τις τελευταίες όπου βρισκόταν, όπως αυτές αποτυπώνονται στην ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Λιμένων».
Με την επισήμανση ότι «η χώρα μας με κατεξοχήν ναυτική παράδοση και ένα μεγάλο πλήθος λιμανιών πρέπει να δράσει συντονισμένα, ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα», η Αλ. Σδούκου έκανε ειδική αναφορά στην επιβατηγό ναυτιλία και τα κρουαζιερόπλοια που έχουν «πολύ μεγάλες ενεργειακές ανάγκες, της τάξεως των 15 MW».
Προς αυτή την κατεύθυνση, η Αλ. Σδούκου τόνισε πως ζητούμενο είναι «ο μηδενισμός των ρύπων των πλοίων, όταν αυτά δένουν στα λιμάνια, με την ηλεκτροδότηση τους από την ξηρά, ώστε να μην χρησιμοποιούν τις μηχανές τους που καίνε πετρέλαιο είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα».
Ως εκ τούτου, προτεραιότητα του υπουργείου Περιβάλλοντος είναι «η προώθηση της χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με δράσεις βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας στα λιμάνια της χώρας. «Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και ειδικά τα φωτοβολταϊκά, το κόστος ηλεκτροπαραγωγής των οποίων έχει γίνει ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τα τελευταία χρόνια, είναι απαραίτητο να ενταχθούν στα λιμάνια, τόσο για κάλυψη των καταναλώσεων στα κτίρια με τη μορφή αυτοπαραγωγής, όσο και στον εξηλεκτρισμό κάποιων βασικών καταναλώσεων, όπως η ηλεκτροκίνηση εσωτερικών λεωφορείων και μηχανημάτων και η ηλεκτροδότηση πλοίων» είπε η Αλ. Σδούκου.
Σε αυτό το πλαίσιο η Αλ. Σδούκου τόνισε ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πρόκειται να στηρίξει την προσπάθεια «να εξελιχθούν τα λιμάνια μας σε ενεργειακούς κόμβους». Βέβαια, προϋπόθεση είναι να γίνει η σωστή μέτρηση των ενεργειακών καταναλώσεων για τα πλοία και τα κρουαζιερόπλοια, καθώς και η καταγραφή των υποδομών του δικτύου, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από το ΕΜΠ, σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.