Μικρές μονάδες κομποστοποίησης και διαλογής ανακυκλώσιμων σε κάθε νησί και μεταφορά απορριμμάτων από τα μικρότερα προς τα μεγαλύτερα νησιά είναι το μοντέλο που προκρίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος για τη νησιωτική Ελλάδα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής.
Το μοντέλο αυτό ήδη λειτουργεί… εξ ανάγκης σε αρκετά νησιά, στα οποία έκλεισαν οι παράνομες χωματερές, και αποδεικνύεται λειτουργικό. Το υπουργείο πάντως εξακολουθεί την προσπάθεια να «κλείσει τρύπες», κάνοντας νέες προσκλήσεις χρηματοδότησης για έργα διαχείρισης απορριμμάτων ειδικά για τα νησιά.
«Τα νησιά έχουν εκ των πραγμάτων ορισμένες εγγενείς δυσκολίες στη διαχείριση απορριμμάτων, λόγω γεωγραφικών περιορισμών, ελλείψει διοικητικής επάρκειας», λέει ο γενικός γραμματέας Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλης Γραφάκος. «Γι’ αυτό και προωθούμε τη δημιουργία υποδομών στα μεγαλύτερα νησιά, ενώ στα μικρά προκρίνεται η μεταφορά των σύμμεικτων και της ανακύκλωσης στα μεγαλύτερα. Για παράδειγμα, η Κάσος στη Ρόδο, η Σίκινος στην Ιο. Δεν μπορούν παντού να γίνουν μεγάλες υποδομές». Το υπουργείο προ ημερών έβγαλε πρόσκληση υποβολής προτάσεων χρηματοδότησης για έργα απορριμμάτων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ύψους 22,7 εκατ. ευρώ.
Τι γίνεται στις ΚυκλάδεςΗ διαχείριση απορριμμάτων παραμένει σύνθετη, καθώς η νησιωτικότητα και η εποχικότητα του τουρισμού είναι ένας ιδιαίτερα δύσκολος συνδυασμός. Περαιτέρω, πολλά νησιά δεν έχουν την παραμικρή υποδομή. Το μοντέλο της μεταφοράς απορριμμάτων, θα μπορούσε να εφαρμοστεί στις Κυκλάδες μόνο από μικρότερα προς μεγαλύτερα νησιά που διαθέτουν τις ανάλογες υποδομές, όπως ήδη εφαρμόζεται από τις Μικρές Κυκλάδες προς τη Νάξο.
Σε ότι αφορά τα προγραμματιζόμενα έργα, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, στις Κυκλάδες η Σύρος και η Πάρος έχουν εντάξει στο ΕΣΠΑ έργα υποδομών (η πρώτη για δημιουργία ΧΥΤΥ της και η δεύτερη για νέο ΧΥΤΥ και μονάδα για βιοαπόβλητα), ενώ για τη Μήλο έχει ενταχθεί η κατασκευή νέου ΧΥΤΑ (5,3 εκατ. ευρώ). Η Ανδρος και η Τήνος διαθέτουν ολοκληρωμένες μελέτες και περιβαλλοντική αδειοδότηση, δεν έχουν ακόμα ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα και θεωρούνται δύο από τα νησιά στα οποία έχουν παρουσιασθεί τρομερές καθυστερήσεις εδώ και κάποιες δεκαετίες.
Η δυσκολότερη περίπτωση είναι η Σαντορίνη, καθώς οι αρχές θέλουν την κατασκευή ΧΥΤΥ στο νησί (και όχι τη μεταφορά των απορριμμάτων σε άλλο νησί), αλλά δεν έχει καν ολοκληρωθεί η διαδικασία χωροθέτησης. Τέλος, η Νάξος διαθέτει δικό της ΧΥΤΑ τα τελευταία χρόνια, ενώ ο ΧΥΤΑ Μυκόνου λειτουργεί με αρκετά προβλήματα.
Πηγή: cyclades24.gr