fbpx
Σάββατο, 16 Ιανουαρίου, 2021
Αρχική ΑΠΟΨΕΙΣ Αξίζει η Aegean την κυβερνητική στήριξη των 120 εκατ. ευρώ;

Αξίζει η Aegean την κυβερνητική στήριξη των 120 εκατ. ευρώ;

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας ανακοίνωσε κρατική ενίσχυση του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας, Aegean Airlines, ύψους 120 εκατ. ευρώ

Της Λυδίας Μπέντρος

Με τα ταξίδια να έχουν μειωθεί σε δραματικό βαθμό λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, οι αερομεταφορές σε όλο τον πλανήτη καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα πρωτόγνωρο οικονομικό πλήγμα. Πολλές ήταν οι περιπτώσεις διεθνών αεροπορικών εταιρειών που κατά τη διάρκεια του πρώτου κιόλας κύματος της πανδημίας δέχτηκαν κρατικές ενισχύσεις ή ακόμη και κρατικοποιήσεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα κρατικοποίησης είναι η Alitalia, η οποία έχασε 1,7 δισ. ευρώ τους τελευταίους οκτώ μήνες εξαιτίας της σχεδόν καθολικής καθήλωσης των αεροσκαφών. Η ιταλική κυβέρνηση αποφάσισε την κρατικοποίησή της ήδη από τον Μάρτιο έναντι 3 δισ. ευρώ.

Τα οικονομικά δεδομένα της Aegean για το 2020

Κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας, ο επικεφαλής της εταιρείας Ευτ. Βασιλάκης ζήτησε κρατική ενίσχυση, χωρίς όμως κρατικοποίηση. Ο πρόεδρος της εταιρείας, που ‒όπως είχε δηλώσει ο Δημήτρης Ρέππας«ευνοήθηκε από την εκποίηση της Ολυμπιακής “έναντι πινακίου φακής”», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά στο Αθηναϊκό Πρακτορείο:

«Το 2020 θα είναι χωρίς αμφιβολία ο χειρότερος χρόνος στην ιστορία μας και θα αποτελέσει πρόκληση στην ικανότητά μας να προσαρμοζόμαστε και να επιβιώνουμε»,προσθέτοντας πως «δεν υπήρξε τομέας που να έχει σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες και να μην επηρεάστηκε, είτε λίγο είτε περισσότερο. Το θετικό είναι ότι από αυτή την κρίση το brand της Ελλάδας βγαίνει πιο ισχυρό».

αεροπλάνο aegean

Το τρίτο τρίμηνο του 2020

Την ίδια στιγμή, η αεροπορική εταιρεία δημοσιοποιεί τα οικονομικά της δεδομένα γιατο τρίτο τρίμηνο του 2020, παρουσιάζοντας μέχρι στιγμής μειωμένη επιβατική κίνηση, ύψους 62% σε σχέση με τα δεδομένα του 2019.

Ταυτόχρονα, τα οικονομικά δεδομένα διαμορφώνονται σε 155,1 εκατ. ευρώ από 512,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ οι ζημίες μετά από φόρους στα 28,3 εκατ. ευρώ σε σχέση με κέρδη 90,2 εκατ. ευρώ το 2019.

Το εννεάμηνο του 2020

Το εννεάμηνο του 2020 ο κύκλος εργασιών της Aegean Airlines ανήλθε σε 342,5 εκατ. ευρώ έναντι 1,031 δισ. ευρώ το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 4,4 εκατ. επιβάτες. Το καθαρό αποτέλεσμα για το εννεάμηνο μετά από φόρους ανήλθε σε ζημίες ύψους 187,1 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών ύψους 77,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

οικονομικά δεδομένα aegean
Τα οικονομικά δεδομένα της Aegean

Οι κρατικές ενισχύσεις του κλάδου αερομεταφορών τον Μάιο

Πακέτο στήριξης είχε εξασφαλιστεί και τον Μάιο από την κυβέρνηση για τον κλάδο των αερομεταφορών, ύψους περίπου 115 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, η Aegean είχε σχολιάσει τα ποσά ως  «πολύ μικρά σε σχέση με άλλες χώρες της Ε.Ε.», καταφεύγοντας σε δανεισμό 150 εκατ. ευρώ από τις ελληνικές τράπεζες.

Ωστόσο, η αεροπορική εταιρεία είχε δηλώσει πως τα 150 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στο 11% του κύκλου εργασιών της.

Η κυβερνητική στήριξη των 120 εκατ. ευρώ

Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας ανακοίνωσε την κρατική ενίσχυση του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας, Aegean Airlines, ύψους 120 εκατ. ευρώ.

νέα αεροσκάφη aegean

Σύμφωνα με τον κ. Πέτσα: «Σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με βάση τον κατά το δυνατόν δίκαιο επιμερισμό των βαρών μεταξύ κράτους και ιδιωτών μετόχων, προχωρά η κυβέρνηση, δρομολογώντας τη στήριξη της εταιρείας Aegean, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας μας, που πλήττεται εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας στην κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα, και ειδικότερα τις μετακινήσεις και τον τουρισμό.

Το σχέδιο κρατικής στήριξης της αεροπορικής εταιρείας θέτει ως αναπόσπαστο κομμάτι την κεφαλαιακή ενίσχυση της Aegean με τη συμμετοχή και των μετόχων της. Αξιολογείται ήδη, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επίσημη έγκριση από τις αρμόδιες αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σημειώνεται ότι η απόφαση της κυβέρνησης είναι συμβατή με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων σε εταιρείες και κλάδους που πλήττονται λόγω της πανδημίας, όπως είναι κατεξοχήν ο κλάδος των αερομεταφορών».

Το σχέδιο της στήριξης

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος παρουσίασε το σχέδιο στήριξης, το οποίο θα περιλαμβάνει την «ενίσχυση της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής εταιρείας με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων».

stelios petsas

Παράλληλα, «πρόκειται για ένα σχέδιο το οποίο προσομοιάζει μεν σε περιπτώσεις κρατικής στήριξης άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών αερομεταφορέων με συνεισφορά του κράτους», τόνισε ο κ. Πέτσας.

Ακόμη, «το ελληνικό Δημόσιο θα λάβει ειδικά δικαιώματα προαίρεσης (τύπου warrants) για αγορά μετοχών της εταιρείας, τα οποία θα δικαιούται να ασκήσει υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και σε ορισμένο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Και κατέληξε: «Σημειώνεται ότι το συνολικό ύψος της κρατικής στήριξης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 120 εκατ. ευρώ, ποσό πολύ χαμηλότερο συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών.

Επιπλέον, προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή κατά το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης, δηλαδή ύψους 60 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα με τα 120 εκατ. ευρώ του κράτους, η οποία θα προέλθει από τους μετόχους της Aegean.

Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση της πανδημίας η εταιρεία αξιοποίησε τα οριζόντια μέτρα που υιοθέτησε η κυβέρνηση για το σύνολο των κλάδων της οικονομίας και τη στήριξη του κόσμου της εργασίας».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ